Laatste kans op redding ?Detroit?

Topmannen van de Big Three met lege handen naar huis...

Amsterdam Autodealer Hoot McInerney (79) uit Detroit vond het een ‘zielige vertoning’ die de topmannen van General Motors, Ford en Chrysler deze week in Washington opvoerden: tijdens een speciale hoorzitting in de Amerikaanse Senaat smeekten ze politici hun een reddingsboei toe te gooien. ‘Als u niet direct met steun over de brug komt, zal dat verwoestende effecten op de Amerikaanse economie hebben’ zo hielden de drie heren de senatoren in Capitol Hill voor.

De dreigende woorden sorteerden geen direct effect: de Big Three vlogen gisteren in hun privéjets met lege handen terug naar Detroit.

En dat is goed nieuws, zegt autodealer McInerney in een telefonisch interview. ‘We kunnen wel miljarden belastinggeld in deze bedrijven gaan pompen, maar dan staan ze vast over een jaar weer op de stoep. De Amerikaanse autosector moet gewoon beseffen dat het feest over is.’

Wat McInernery betreft is er maar een oplossing: een faillissement. ‘Niet voor alle drie de bedrijven, maar voor de grootste en slechtst presterende, General Motors’, aldus McInerney, die dealerships heeft van zowel Ford, Chrysler als General Motors.

De kans dat de bejaarde autoverkoper op zijn wenken wordt bediend, neemt met de dag toe. Met name GM en Chrysler staan er hopeloos voor. In de hoorzitting voor de Amerikaanse Senaat herhaalden de directeuren van deze twee ondernemingen nog eens dat hun werkkapitaal voor het einde van dit jaar op is. Ford beweert nog voldoende geld in kas te hebben om het tot in 2009 vol te houden. Volgens onafhankelijke onderzoeksbureaus leidt het faillissement van GM tot een verlies van 2,3 tot 3 miljoen banen bij de automaker en haar Amerikaanse toeleveranciers. GM, Ford, Chrysler maken aanspraak op 25 miljard dollar uit het noodfonds van 700 miljard dollar. Ze willen het geld gebruiken om hun lopende rekeningen zoals de salarissen te kunnen betalen. Volgens de bedrijven zijn de problemen tijdelijk van aard, en veroorzaakt door de kredietcrisis.

Maar vooral Republikeinen piekeren er niet over de fabrikanten zomaar te hulp te schieten. Ze vinden dat de industrie de problemen aan zichzelf te danken heeft, vooral doordat de laatste jaren veel te weinig in productvernieuwing is geïnvesteerd. Bovendien is de autosector recent al 25 miljard dollar aan goedkope leningen toegezegd om te investeren in duurzame technologie.

Het Amerikaanse Congres heeft de autobedrijven gisteren naar huis gestuurd met de boodschap dat ze nog één kans hebben: voor 2 december moeten ze ieder plan indienen waarin staat hoe ze op korte termijn hun bedrijven zodanig gaan reorganiseren dat een eventuele kapitaalinjectie ook echt zoden aan de dijk zet.

In Detroit is vakbondsleider George McGregor hoopvol gestemd over de afloop. ‘GM gaat heus niet failliet’, aldus McGregor, die namens de United Auto Workers de belangen vertegenwoordigt van de werknemers in de Cadillac-fabriek van GM in Detroit. De fabriek is al weken tijdelijk dicht.

De suggestie dat de Amerikaanse auto-industrie de huidige problemen grotendeels aan zichzelf te danken heeft doordat de buitenlandse concurrentie gewoon betere auto’s maakt, spreekt McGregor fel tegen. ‘De kwaliteit van Amerikaanse auto’s is perfect!’

De Wall Street Journal publiceerde deze week een onderzoek waaruit blijkt dat Amerikaanse auto’s snel hun restwaarde verliezen. Na vijf jaar brengt een gemiddelde Chrysler-auto in Amerika nog maar 25 procent van de oorspronkelijke nieuwwaarde op. Bij Honda is dit 45 procent. In de top-10 van auto’s met de meeste restwaarde komt geen Amerikaan voor.

Niet voor niets dat zelfs medewerkers van de Amerikaanse autofabrikanten vaak in Japanse en Koreaanse auto’s naar hun werk rijden. Tot ongenoegen van de vakbond UAW. Bij de parkeerplaats van het hoofdkantoor in Detroit stond tot voor kort in grote letters op een bord: ‘Verboden te parkeren voor buitenlandse auto’s’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden