Opinie

Laat jongens hoger scoren met meesters voor de klas

Jongens kunnen hun onderwijsachterstand inlopen met specifieke lesmethoden en didactiek.

Onderwijzer met leerling (beeld uit 2010). Beeld Marcel van den Bergh/de Volkskrant

Is er voldoend ruimte om een mannelijke identiteit te ontwikkelen op scholen? Jongens raken achterop in het Nederlandse onderwijs. Bekend is dat migrantenkinderen en kinderen van laagopgeleide ouders achterstanden hebben in onderwijsprestaties. Veel minder bekend is het verschil in prestaties tussen jongens en meisjes.

Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat in Europa het verschil in onderwijsprestaties tussen jongens en meisjes is afgenomen, maar dat dit voor Nederland niet het geval is. Nederland is het enige EU-lid waar de achterstand van jongens ten opzichte van meisjes is toegenomen. De achterstanden dreigen op het gebied van lezen, rekenen en doorstroom naar hbo en universiteit.

Emancipatie

Dit onderwerp staat inmiddels op de wetenschapsagenda in landen als Engeland, Australië en Nieuw-Zeeland. Het is tijd om ook in Nederland de mannen de voordelen van de emancipatie te gunnen.

Emancipatie is er niet alleen voor vrouwen. Jongens moeten ook profiteren van de emancipatie. Gelijkwaardigheid en respect voor beide seksen moet de norm zijn. De vrouwen hebben inmiddels enorme stappen gezet. De huidige generatie jonge meiden is helemaal niet zielig. Ze doen het hartstikke goed in de maatschappij. Pamperen van de jonge meiden hoeft niet, ze zijn assertief en zelfstandig genoeg. Ze zijn geen slachtoffers meer.

Jongens groeien steeds vaker op zonder mannelijke rolmodellen in hun omgeving. Eenderde van de ouders is gescheiden, waardoor een steeds groter deel van de jongens vaker is gescheiden van hun vader. Tijdens de kleuter- en basisschooltijd groeien de meeste jongens op in een omgeving die voornamelijk bestaat uit vrouwen. Op de basisscholen zijn bijna geen meesters meer over.

Siep de Haan.

Rolmodellen

Is dat erg? Ja en nee. Ja, omdat vrouwelijke docenten de lesstof misschien op een wat andere wijze presenteren dan mannen. Zijn de lesmethoden van vrouwen misschien eerder succesvol voor meisjes dan voor jongens? Jongens horen en begrijpen zaken soms op een andere wijze.

Vrouwen willen vaker samen praten, 'waarom-vragen' aan elkaar stellen, dit alles in een sociale omgeving. Jongens willen al doende leren, risico's nemen, ondernemen en concurreren in een competitieve omgeving. Feit is dat jongens al vanaf de basisschool een achterstand hebben opgebouwd, die ze op de middelbare school niet of nauwelijks meer inhalen. In het hbo en aan de universiteit is het aantal afgestudeerde meisjes al jaren significant veel hoger dan het aantal afgestudeerde jongens.

Hoe jongens hoger laten schoren? Zorg voor meer rolmodellen en een verschillende aanbieding van lesstof en didactiek. Desnoods splitst een docent in sommige vakken de klassen op in meiden- en jongensklassen.

Mannelijke tekorten

Elk jaar opnieuw staan er minder mannen voor de klas. Inmiddels staat er op meer dan 1.100 basisscholen geen enkele meester voor de klas. De komende tien jaar neemt het tekort aan docenten enorm toe. Dit zijn extra redenen om mannen te verleiden actief te worden (en te blijven) binnen het onderwijs.

Minister Bussemaker van OC & W heeft recentelijk terecht aandacht gevraagd voor haar eis om per jaar honderd extra vrouwelijke hoogleraren aan de universiteiten aan te stellen. Het is heel zinvol van het ministerie hiervoor aandacht te vragen.

Over de mannelijke tekorten in het basisonderwijs horen we het ministerie echter niet of nauwelijks. Het OC & W lijkt over het hoofd te zien dat in het basisonderwijs momenteel duizenden mannelijke onderwijzers ontbreken. Het is goed dat ook in het basisonderwijs een evenwichtige personeelsverdeling bestaat.

Emancipatie van één sekse lijkt niet voor iedereen een succes. Waarom onderscheid maken als het ook samen kan? Geef mensen, gay, lesbo, hetero, transgender, jongen of meisje een gelijkwaardige plek in onze maatschappij. Alleen dan is onze emancipatie gelukt.

Siep de Haan is docent wiskunde aan het Bonifatius College in Utrecht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.