Laagvliegen over het asfalt

Ex-minister Netelenbos wilde enkele jaren geleden een verbod op ultrasnelle motoren. Aanleiding was de introductie van de 'Hayabusa' van Suzuki....

De Hayabusa is intussen onttroond. Ingenieurs van Kawasaki Heavy Industries, een concern dat ook motoren bouwt, voltooiden in 2000 de ZX-12R Ninja. Kawasaki heeft meer Ninja-modellen, maar de ZX-12 is onbetwist 'koning der Ninja's'. Volgens motorbladen en -sites is deze machine nog sneller dan de Hayabusa. Let wel: standaard. Er zijn immers altijd fanaten - of: idioten - die de behoefte hebben de fietsen op te voeren. De Ninja (1199cc), die 210 kilo weegt, levert een standaardvermogen van maximaal 190 pk op het achterwiel.

Kawasaki Motors Europe in Hoofddorp is niet te beroerd om een nieuwe ZX-12 een middagje uit te lenen. Technische man Corné Hogenes houdt de uitleg beknopt. 'Het is een vrij extreme machine.' Verder toont hij de richtingaanwijzer. Altijd handig.

Ook voor wie het hele jaar door op een stevige forensenmotor rondrijdt, is de overgang naar de ZX-12 een schok. Van Peugeot 106 naar Porsche 911, zoiets, alleen erger. Hogenes had kort daarvoor uitgelegd dat er in principe geen auto's zijn die de Ninja kunnen bijhouden. 'Of je moet het in de Formule 1 gaan zoeken.'

Zo is de ZX-12 ergens tussen 2,5 en 3 seconden zoet met de acceleratie naar 100 kilometer per uur. Schakelen is niet per se nodig; wie de motor flink toeren laat maken, kan zich desgewenst in de eerste versnelling laten flitsen op de snelweg. De stopwatch staat nog niet op 10 seconden, als de 200 al ruim is gepasseerd.

Gewapend met deze kennis plakken de handschoenen al van het zweet voordat de eerste meter is gereden. Doel 1: wegrijden zonder al te veel gezichtsverlies. Het lukt - het voorwiel blijft aan de grond. Bij de eerste stoplichten wordt er echter verschrikt gekeken: door ondeskundig gebruik van koppeling en gashendel klinkt een beestachtig gebrul uit de titanium-uitlaat.

Eenmaal op de rechterbaan van de A4 een eerste poging tot ontspannen. Een blik op de snelheidsmeter wekt de indruk dat deze stuk is: de naald wijst helemaal naar links. Bij een tweede inspectie blijkt daar '100' te staan.

Gelukkig laat de ZX-12 zich na een paar uurtjes temmen. Wie zijn rechterhand goed in bedwang heeft, merkt dat de Ninja dankzij het enorme vermogen eigenlijk heel soepel beweegt, ongeacht in welke versnelling hij rijdt.

Wat níet went is de acceleratie. Op de A2 verschijnt een opdringerig voertuig in de spiegels. Even testen - een korte aai over de gashendel maakt van de BMW een zielig stipje. De naald wijst pal naar boven: 180. Wat er rechts van dat getal te beleven valt, is te lezen op sites als www.motor-forum.nl. 'Er is heel veel verschil tussen 250 en 295', doceert een Kawa-rijder aan een vragensteller. 'De winddruk wordt enorm.'

Hard rijden is echter helemaal niet nodig om te genieten van de Ninja. Zo'n 120 rijden in de troostrijke wetenschap dat níemand sneller is dan jij - indien zich geen McLaren op weg meldt - geeft ook al een heel voldaan gevoel. Minpuntje van deze stijl: de polsen worden snel moe. Omdat de berijder zo ver naar voren hangt, worden ze alleen ontlast door harder te gaan, zodat de rijwind tegendruk biedt.

Het verbod van Netelenbos kwam er niet - het zou vooral symbolisch zijn geweest. De Nederlandse wegen zijn totaal niet geschikt voor deze snelheden. Kenners weten de weg naar een drie- of meerbaans Autobahn op zondagochtend. Bovendien zijn snelle motoren van alle tijden. Of je nu met 230 of met 300 tegen een boom rijdt, in medisch opzicht zal het weinig uitmaken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden