La classe de Neige, Morte a Venezia, Tracks

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Clément van den Bergh als Nicolas en Emmanuelle Bercot. Beeld Bart Koetse000
Clément van den Bergh als Nicolas en Emmanuelle Bercot.Beeld Bart Koetse000

La classe de Neige (Claude Miller, 1998)
TV5, 23.58-01.35 uur.

Fantasie, bij kinderen altijd aangemoedigd en toegejuicht, is voor diezelfde kinderen soms veeleer een last. Neem Nicolas, 12 jaar en het type teruggetrokken klasgenoot. Een strak gezicht dat geen emoties toont en liever zwijgend toekijkt dan praat. Zijn vader staat erop hem zelf naar het buitenverblijf te brengen waar zijn klas het jaarlijkse wintersportuitje doorbrengt; een reis per touringcar staat hem niet aan. Dus arriveert Nicolas een dag later dan de rest en als hij dan ook nog zijn koffer in de auto heeft laten liggen (met een onderlaken tegen het bedplassen), staat hij ineens in het door hem zo gehate centrum van de belangstelling. Een ongelukkig begin van de skiweek voor Nicholas, die toch al zo gepijnigd wordt door de vreselijkste nachtmerries.

Toch schuilt het gevaar in deze thriller, naar een roman van Emmanuel Carrère die meeschreef aan het scenario, niet in de verwachte dingen. Regisseur Claude Miller slaagt er met zijn secure camera- en spelregie telkens in de kijker op een dwaalspoor te zetten, waardoor het verschil tussen droom en werkelijkheid vaag wordt - precies zoals bij Nicolas, die op goed moment al dan niet bewust zijn nachtmerrieachtige fantasie begint te exploiteren tegen zijn klasgenoten en leraren.

Festen

La classe de Neige, door TV 5 uitgezonden in een reeks films die allemaal iets met het dezer dagen gehouden filmfestival van Cannes te maken hebben, kreeg in 1998 op het festival de juryprijs. Die prijs moest de film delen met het later veel beroemder geworden Festen van de Deen Thomas Vinterberg.

Morte a Venezia (Luchino Visconti, 1971)
Arte, 201.5-22.20 uur.

Het trage en gedragen meesterwerk van Luchino Visconti over de obsessie van een oude man voor een schone jongeling in een aftakelend Venetië zou het best wel eens aardig kunnen doen met een Duitse nasynchronisatie. Tenslotte heet de hoofdpersoon, meesterlijk vertolkt door Engelsman Dirk Bogarde, Gustav von Aschenbach en is Duits de moedertaal van Thomas Mann, die de novelle schreef waarop de film is gebaseerd. En vergeet ook de muziek niet: Von Aschenbach is een personage dat Mann losjes entte op Gustav Mahler, wat er vervolgens toe leidde dat Visconti diens derde en vijfde symfonie beroemd zou maken. Kortom, voor één keer geven we het Duits het voordeel van de twijfel.

Tracks (John Curran, 2013)
Film 1 Spotlight, 18.40-20.30 uur.

Eind jaren zeventig wandelde de toen 27-jarige Australische Robyn Davidson in haar eentje, met vier kamelen en een hond, dwars door Australië, van oost naar west. Waarom? Waarom niet, antwoordt ze op die vraag in de verfilming van het boek dat ze schreef over die helletocht. Want dat is het toch wel in de film van John Curran (The Painted Veil), een reis met meer ontberingen dan genotvolle momenten. Niet verwonderlijk voor wie ooit wel eens beelden heeft gezien van de zinderende woestijn die het hart van het land vormt. Bovendien werd Davidsons retraite, die de reis óók was, verstoord doordat ze een soort sponsorovereenkomst had met het natuurfotografietijdschrift National Geographic, wat onderweg geregeld tot rumoer leidde. Al met al meer dan genoeg materiaal voor een schitterend gefotografeerde roadmovie, waarin het personage van Davidson wat ondergesneeuwd raakt. De jonge Australische actrice Mia Wasikowska worstelt zichtbaar op de momenten dat ze perioden van lange eenzaamheid moet verbeelden - ze blijft net boven. En gelukkig zijn er altijd de dieren nog, die naast het soms adembenemende landschap geregeld de show stelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden