Kweekvijver voor de opera jubileert

Opera Studio Nederland, waar jonge, talentvolle zangers zich kunnen ontwikkelen, viertzijn twintigjarig bestaan. De grote Pierre Audi maakte en regisseerde een voorstelling.

Amsterdam Over een ding lijkt bijna iedereen in de operawereld het eens: een operastudio als kweekvijver voor jong talent is onmisbaar in Nederland. Jonge zangers hebben de kans nodig om na hun conservatorium direct het operatoneel te betreden en onder leiding van goede regisseurs en coaches van zich te laten horen.


Opera Studio Nederland (OSN), dat zijn twintigjarig bestaan viert met voorstellingen, een congres en een jubileumconcert, biedt zangers individuele ontplooiing. Aan bijvoorbeeld de 27-jarige bariton Martijn Cornet. Hij voelt zich bevoorrecht en kan naar eigen zeggen bij de Opera Studio 'in de luwte' werken aan zijn carrière. De studio beschermt én begeleidt hem.


Cornet zong deze week de hoofdrol in La tragedia d'Orfeo van Monteverdi, een voorstelling die Pierre Audi voor het jubilerende gezelschap bedacht en regisseerde. De zanger, enthousiast over de samenwerking met Audi: 'Ik moet bij hem alle handelingen verklaren. Als ik mijn rechtervoet naar voren doe, moet daar een goed argument voor zijn. Alles moet kloppen. In elke seconde van de opera zit spanning. Dat heb ik nog nooit zo meegemaakt.'


De dirigent en continuospeler Trisdee na Patalung beaamt dat. 'Audi heeft meer diepgang in Orfeo aangebracht. Het hart van de mens staat centraal, zonder pretenties. Er zijn geen operaclichés. De voorstelling is puur. Een emotionele achtbaan, van de eerste tot de laatste noot.'


Werken met een grootheid

De drukbezette Audi, artistiek directeur van De Nederlandse Opera en het Holland Festival, maakte zich maanden vrij voor Orfeo van de Opera Studio Nederland. Voor de musici is het een uitgelezen kans om met een grootheid te werken. Voor Audi een mogelijkheid een andere interpretatie te ontwikkelen dan zijn eerdere opvattingen. Hij legde volgens zijn inleiding in het programmaboekje nu pas de ware Griekse tragedie bloot.


De regisseur wil met zijn bijdrage een signaal afgeven dat een plek als OSN essentieel is in het muziekleven. Het bijzondere aan de werkwijze in Orfeo: 'De dramaturgische ontwikkeling gebeurt collectief, de individuele karakters zijn onderdeel van een geheel. De productie is als een workshop, door veel experimenteren zonder dat het eindresultaat bekend is. Het gaat vooral om de zangers.'


Audi's woorden zijn een kolfje naar de hand van Hans Nieuwenhuis, directeur van de OSN: 'Het operavak is individueel. Het belangrijkste is dat zangers zo snel mogelijk gaan samenwerken met mensen als Audi. Hij is aardig en complimenteus voor de zangers, maar kan zich ook spijkerhard en confronterend uitlaten.'


De Opera Studio hanteert strenge selectiecriteria. Nieuwenhuis: 'Ik wil geen middle of the road begeleiden, alleen het hoogste niveau geeft voldoening. We nemen alleen mensen aan die grote druk van buiten aankunnen. Zangers moeten een dosis ego hebben en zich er niet van af laten praten.'


Bovendien, stelt Nieuwenhuis: 'De zangers van nu hebben iets te melden. Ze ontwikkelen zich tot kunstenaars, die meer kunnen dan alleen muziek reproduceren. Het primaat van de zangers is in de opera gelukkig teruggekeerd.'


Zijn belofte werd woensdagavond in de Amsterdamse Stadsschouwburg deels ingelost. Een strakke enscenering en een sober toneelbeeld van het jonge ontwerpersduo Clement & Sanôu gaven de uitvoerende cast veel ruimte. Cornet overtuigde in helder acteerwerk. De bas Anatoli Siuko viel op in zijn rol als Caronte door zijn krachtige, rijke stem. De verrassing van de avond: de countertenor Oscar Verhaar (1987) die veelbelovend schitterde als Speranza.


Nieuwenhuis geeft toe dat zijn praktijk in twintig jaar is veranderd. 'Ik ben praktischer gaan werken. En realistischer geworden, meteen beslissen wat wel en niet kan. De concurrentie vandaag de dag is moordend.'


De directeur bereidt zich voor op het volgende evenement, het jubileumconcert in het Concertgebouw, waar 25 (vroegere) deelnemers van de OSN optreden. En hij blijft de opera promoten. Nieuwenhuis, strijdvaardig: 'Er is veel te doen aan het beeld dat mensen van opera hebben. Het is geen elitekunst, integendeel. Opera is een brede volkskunst. Ik wil zorgen dat het grote publiek en zeker de politiek dat eens gaan begrijpen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden