Kwart van belangrijkste bruggen kampt met achterstallig onderhoud: kosten 5,5 miljoen

Bijna een kwart van de zeventig belangrijkste bruggen kampt met achterstallig onderhoud, blijkt maandag uit een Kamerbrief van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD). De constructies lopent geen gevaar, maar in enkele gevallen kan het wel leiden tot storingen en hinder voor het verkeer.

Eind vorig jaar moest de Merwedebrug twee maanden dicht omdat er haarscheurtjes in de constructie waren ontdekt. Beeld ANP

Rijkswaterstaat heeft de zeventig 'strategische bruggen' onderzocht naar aanleiding van de afsluiting van de Merwedebrug voor vrachtverkeer. Eind vorig jaar moest de brug twee maanden dicht omdat er haarscheurtjes in de constructie waren ontdekt. De andere bruggen blijken voorlopig veilig. Wel verwacht Schultz van Haegen dat 25 bruggen binnen vijftien jaar moeten worden versterkt of op een andere manier gerenoveerd.

In haar brief schrijft Schultz van Haegen verder dat het aantal storingen kan stijgen door 'de toenemende leeftijd van de objecten'. Het ouderdomsprobleem geldt niet alleen voor bruggen. 'Heel Nederland is na de Tweede Wereldoorlog op de schop gegaan. Viaducten, sluizen, tunnels en riolering komen allemaal aan het einde van hun levensduur', zegt Karin de Haas van Centrum Ondergronds Bouwen (COB).

De totale kosten van het achterstallig onderhoud van de bruggen bedragen bijna 5,5 miljoen euro. De onderhoudsbeurten van de Van Brienenoordbrug in Rotterdam, de IJsselbrug A12 bij Duiven en de Rijnbrug bij Heteren zijn het duurst. Alle drie moeten voor meer dan 1 miljoen euro worden gerestaureerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden