'Kwart artsen zwicht voor intimidatie door patiënt'

Een kwart van de huisartsen, fysiotherapeuten en tandartsen heeft weleens onnodige behandelingen verricht onder druk van intimiderende patiënten. Ook zegt eenvijfde van de zorgverleners weleens patiënten te hebben doorgestuurd naar een collega na bedreigend gedrag. De medische ledenorganisatie VvAA stelt dat intimidatie door patiënten de gezondheidszorg miljoenen euro's aan zinloze handelingen kost.

Beeld anp

De VvAA vroeg in een enquête 990 zorgverleners en 500 patiënten naar fysiek en mondeling intimiderend gedrag in de zorg. Ruim driekwart van de zorgverleners zegt daarvan weleens last te hebben. De patiënt is zich daarvan niet bewust: 81 procent zegt nog nooit te maken te hebben gehad met een situatie die voor een zorgverlener intimiderend zou kunnen zijn.

Internet
Steeds meer patiënten zoeken uitgebreid op internet naar informatie over hun klachten. Als ze op het spreekuur komen, hebben ze de diagnose vaak zelf al gesteld. 'Het is natuurlijk goed dat patiënten zich voorbereiden op een bezoek aan een arts. Maar dat heeft een keerzijde', zegt Edwin Brugman, directeur kennismanagement van de VvAA.

'Als de patiënt al een behandeling in zijn hoofd heeft en de zorgverlener zegt dat die niet zinvol is, wordt dat niet zonder meer aangenomen. Meestal zal de arts prima kunnen uitleggen waarom bepaalde medicatie of een behandeling niet zinvol is. Maar er is kennelijk een groeiende groep die daar geen genoegen mee neemt en begint te dreigen, schreeuwen en zelfs fysiek probeert een behandeling af te dwingen.'

Stoppen
Dat lukt in sommige gevallen kennelijk. Een andere manier om van de intimiderende patiënt af te komen is het stopzetten van de behandelrelatie. Dat heeft 30 procent van de zorgverleners weleens gedaan.

Tweederde van de artsen stelt dat intimidatie de afgelopen jaren is toegenomen en een even grote groep meent dat het de komende jaren alleen maar vaker zal voorkomen.

Verharde toon
Brugman: 'Niet alleen kosten die onnodig uitgevoerde behandelingen veel geld, in de tijd die een arts kwijt is aan het omgaan met een tierende patiënt kunnen andere mensen niet worden geholpen. En als de zorg wordt overgedragen aan een collega begint de behandeling vaak weer van vooraf aan.'

De VvAA ziet de verharde toon van het maatschappelijk debat over de gezondheidszorg als een van de oorzaken van het probleem. 'Zorgverzekeraars trekken fel van leer tegen ziekenhuizen en tandartsen. Het is niet zo vreemd dat de patiënt die confronterende houding overneemt.'

 
Als de patiënt al een behandeling in zijn hoofd heeft en de zorgverlener zegt dat die niet zinvol is, wordt dat niet zonder meer aangenomen. Meestal zal de arts prima kunnen uitleggen waarom bepaalde medicatie of een behandeling niet zinvol is. Maar er is kennelijk een groeiende groep die daar geen genoegen mee neemt en begint te dreigen, schreeuwen en zelfs fysiek probeert een behandeling af te dwingen
Edwin Brugman, directeur kennismanagement van de VvAA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden