Kwaliteitsbeheersing lastig voor universiteit

Het wordt voor de universiteiten steeds moeilijker om de kwaliteit van het onderwijs te beheersen. Externe factoren, zoals het stelsel van studiefinanciering, hebben meer invloed op het studierendement dan maatregelen van de instellingen zelf....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Tot die vaststelling komt de visitatiecommissie die de Nederlandse letterenopleidingen aan een kwaliteitsoordeel heeft onderworpen. Het is de meest omvangrijke visitatie die hier ooit is uitgevoerd. De elfkoppige commissie, die onder leiding stond van de Gentse hoogleraar G. Laureys, werd bijgestaan door dertien panels van deskundigen. Er zijn 167 opleidingen en 155 onderzoeksprogramma's aan tien universiteiten beoordeeld.

Over de kwaliteit van het gebodene is de commissie wel te spreken. Ze bedient zich hoofdzakelijk van de kwalificaties 'goed' of 'zeer goed'. De visitatiecommissie prijst de inspanningen die de betrokken faculteiten zich hebben getroost om het niveau van de opleidingen te waarborgen. En dat is de laatste jaren geen eenvoudige opgave geweest. Het aantal eerstejaars letterenstudenten is sinds 1991 teruggelopen van 6930 tot 3884, wat neerkomt op een daling van meer dan 40 procent. Het totaal aantal studenten op de gevisiteerde opleidingen nam in dezelfde periode met 25 procent af. De commissie vreest dat een verdere leegloop tot gevolg zal hebben dat letterenfaculteiten hun voorzieningen op termijn niet meer in stand kunnen houden.

Nog zorgelijker acht de commissie de omstandigheid dat de universiteiten ernstig worden gehinderd in hun kwaliteitsbeheer door omstandigheden waarop ze geen invloed hebben. Zo gaan ze er bij de inrichting van een studie nog van uit dat de student hier veertig uur per week aan kan besteden. In de praktijk beslaat de studieweek van de gemiddelde letterenstudent slechts nog zo'n 20 tot 25 uur omdat hij er door het stelsel van studiefinanciering toe wordt gedwongen 'bij te klussen'. 'Zolang deze kloof tussen norm en werkelijkheid niet wordt overbrugd, levert (...) elke verdere facultaire inspanning om het rendement van opleidingen te verbeteren niet de gewenste resultaten', meent de commissie.

Het relatief lage studierendement hangt hier mogelijk mee samen, oppert de commissie. In vergelijking met collega's in andere disciplines, doet de letterenstudent lang over zijn studie. Wellicht is zijn huiver om een studielening aan te gaan groter: de arbeidsmarktperspectieven van de letterenstudent zijn relatief zwak.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden