Kwaliteit school volgens Rekenkamer bepalend bij aanpak achterstanden; 'Geld voor allochtonen ineffectief'

Het extra geld dat scholen voor voortgezet onderwijs elk jaar ontvangen om de achterstand van allochtone leerlingen weg te werken, sorteert weinig of geen effect....

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

De overheid geeft elk jaar 122 miljoen gulden aan de scholen voor lessen in eigen taal (Turks, Marokkaans) en het aantrekken van extra leraren voor allochtone en gehandicapte leerlingen. Volgens de Rekenkamer houden de scholen niet bij of de extra voorzieningen ook helpen. Daardoor hebben zij geen idee of ze beter of slechter presteren dan andere scholen.

Volgens de Algemene Rekenkamer is het van groot belang dat de scholen zorgvuldig gaan bijhouden hoe het hun achterstandsleerlingen vergaat. De scholen moeten daarover verantwoording afleggen aan de overheid en aan de ouders. Scholen die hun resultaten niet zorgvuldig in kaart brengen, zouden sancties opgelegd moeten krijgen.

Minister Ritzen van Onderwijs weigert de verantwoordelijkheid voor de bevindingen van de Rekenkamer op zich te nemen. In een reactie stelt hij dat hij niet elke school individueel kan beoordelen en sanctioneren. Ritzen erkent wel dat hij duidelijker moet formuleren waaraan de scholen zich te houden hebben.

D66 en VVD trekken serieuze conclusies uit het rapport van de Rekenkamer. D66-Kamerlid Lambrechts: 'Het is duidelijk dat het cumi-geld niet effectief wordt besteed. Het moet dus anders.'

Het VVD-Kamerlid Cornielje sluit zich hierbij aan. Hij stelt voor om de methoden om achterstandsleerlingen bij te scholen, te vervangen door een verplicht Nederlands taalprogramma.

PvdA-Kamerlid Dijksma houdt een slag om de arm. Volgens haar heeft de Rekenkamer niet voldoende onderzocht hoe het komt dat de ene school betere resultaten boekt met allochtone leerlingen dan de andere school.

De Rekenkamer wees in het rapport ook op een verschil tussen noord en zuid. In het noorden zakt 28 procent van de allochtone leerlingen voor het eindexamen, in het zuiden is dat 13 procent. In de Randstad zakt 30 procent. Overigens doen ook niet-allochtone leerlingen het in het zuiden beter. In het noorden zakt 10 procent, in de Randstad 18 procent, in het zuiden 6,5 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden