‘Kwaliteit regionaal vervoer achteruit na aanbesteding’

De service in het regionale openbaar vervoer is er de laatste jaren flink op achteruitgegaan, meldt de SP na eigen onderzoek.

Van onze verslaggeefster Kim van Keken

Het is een losse greep uit een inventarisatie van klachten die het wetenschappelijk bureau van de SP maakte. In het rapport Komt de bus wel zo? wordt het effect van 8 jaar aan openbare aanbestedingen op een rijtje gezet. Deze week maakt SP-Kamerlid Roemer het onderzoek openbaar.

Sinds 1 januari 2001 moet het lokale vervoer openbaar worden aanbesteed, zo is in de Wet personenvervoer geregeld. Dit geldt niet voor de vier grote steden, door een voorstel van de PvdA dat vorig jaar op de valreep werd aangenomen door een meerderheid van de Tweede Kamer, waaronder de grootste oppositiepartij, de SP. Die is steeds tegen marktwerking in het openbaar vervoer geweest.

Ook bij de vakbonden is er verzet. Werknemers in het streekvervoer leggen woensdag en donderdag het werk neer. De werkgevers hebben niet gereageerd op de ‘publieksvriendelijke’ acties met Hemelvaartsdag en Pinksteren, waarbij kaartcontrole achterwege bleef. Alleen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Dordrecht, in de Achterhoek en een klein deel van Friesland wordt het openbaar vervoer niet door de staking getroffen. De buschauffeurs daar vallen niet onder de cao openbaar vervoer.

Het conflict over een nieuwe cao duurt al maanden. De inzet is loonsverhoging, maar ook doorbetaalde pauzes. Het wetenschappelijk bureau van de SP signaleert een verslechterd personeelsbeleid. Zo wordt vaker gewerkt met uitzendkrachten (met minder stratenkennis), is minder scholing mogelijk en wordt het opnemen van vrije dagen moeilijker.

Volgens de SP wordt vooral geïnvesteerd in de goedkopere lijnen, ten koste van minder rendabele buslijnen in dunbevolkte gebieden. Wel zijn er sinds de aanbestedingen nieuwere bussen gekomen en is – ondanks kinderziekten – de kwaliteit van het materieel beter.

De aanbestedingen werkten prijsstijgingen in de hand. Zo verhoogde vervoerder Veolia in Maastricht het ‘euro-kaartje’ (2 zones) naar 2,50 euro voor 3 zones. Op het station Ede-Wageningen resteert 1 minuut voor de aansluiting van de Valleitrein (Connexxion) op buslijn 88 (Veolia). En in Utrecht werd de vakantieregeling – een stuk minder bussen – plots verlengd van 6 naar 12 weken.

Voor de SP bewijst het rapport dat aanbesteding niet werkt. De partij roept de regionale overheden en het ministerie van Verkeer en Waterstaat op de regie meer naar zich toe te trekken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden