Kunstwerken op het hoofd

Oude zwart-witportretten van vrou-wen met haarsculpturen in Nigeria werden wereldberoemd. Fotografe Medina Dugger raakte onder de indruk en maakte een moderne versie. Een ode aan de oude meester Ojeikere.

Een jonge Amerikaanse fotografe raakt gefascineerd door Lagos, gaat er wonen, maakt daar als eerbetoon aan de vermaarde Nigeriaanse fotograaf J.D. 'Okhai' Ojeikere een serie over fantastische kapsels en wint er een onderscheiding mee van het gerenommeerde fotografencollectief Magnum. Zo verging het Medina Dugger.

Ojeikere (1930-2014) maakte meer dan duizend portretten van vrouwen met traditionele en pas bedachte kapsels, hele kunstwerken op het hoofd. Zijn werk hangt in grote musea, zoals in een speciale expositie in het Metropolitan Museum in New York in 2014. In Nigeria wordt hij vereerd als een aartsvader van de Nigeriaanse, breder gezien Afrikaanse, fotografie.

De kapsels staan centraal in zijn zwart-witfoto's en dat is ook zo in Duggers serie Chroma. Alleen koos zij voor de knallende kleuren van het hedendaagse leven. Maar wie maakte eigenlijk die kunststukken op de hoofden van de modellen? Dugger mailt vanuit Lagos: 'Voor Chroma werkte ik vooral met één haarkunstenaar, haar naam is Ijeoma Christopher. Zij kon elk ontwerp waarom ik vroeg herscheppen. Ze droomt ervan eens een eigen haarstudio te openen, maar nu bezoekt zij klanten thuis om hun haar te vlechten.'

Voor de bijzondere kledingstukken ging Dugger op bezoek bij Nigeriaanse ontwerpers en labels. Zo kwam ze in Lagos terecht in het bruisende culturele kunstwereldje van de African Artists Foundation en het jaarlijkse festival Lagos Photo.

Net van de academie werd ze uitgenodigd te helpen bij de organisatie van het festival in 2011 en bleef er als een van de curatoren. 'Ik kwam Ojeikere's zoon tegen tijdens het fotofestival. Zo heb ik zijn werk ontdekt. Voor ik begon met mijn project heb ik een schitterend naslagwerk over Ojeikere uitgepluisd, met essays en foto's uit Ojeikere's archief.'

Ze was getroffen door de traditie van de enorme gevlochten kapsels, sommige als sieraad, andere met een symbolische, religieuze of politieke lading. Ze zag om zich heen in Lagos hoe nu moderne materialen, zoals gekleurde wol en kunststofdraden, worden verwerkt in de hoofdsculpturen. Het werd tijd, besloot ze, voor een update van Ojeikere's meesterwerk.

Beeld Medina Dugger
Beeld Medina Dugger
Beeld Medina Dugger
Beeld Medina Dugger
Beeld Medina Dugger
Beeld Medina Dugger
Beeld Medina Dugger
Beeld Medina Dugger
Beeld Medina Dugger
Beeld Medina Dugger
Beeld Medina Dugger
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden