Kunstsubsidies: faam telt niet

Naam en faam zijn vandaag van betrekkelijke waarde in de kunstwereld. Lees mee. ‘Een weinig onderscheidende aanvulling op het bestaande aanbod van oude muziek.’ ‘Bedrijfsvoering ondoorzichtig en inefficiënt.’

Van onze verslaggever Rob Gollin

Hier wordt niet een oordeel geveld over een doordeweeks strijkje, maar over internationale eredivisie in deze sector: het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir van dirigent Ton Koopman.

Nog een. ‘Gebrek aan zelfreflectie.’ ‘Verschraling van het artistieke profiel.’ Het doelwit: vernieuwers van klassiek toneel, ontdekkers van nieuw repertoire, Theu Boermans’ De Theatercompagnie.

Het nieuwe Fonds voor de Podiumkunsten, dat donderdag in Den Haag de verdeling van de subsidies aan muziek- en theatergezelschappen bekendmaakte voor de periode 2009-2012, laat zich niet leiden door reputaties. Koopman vroeg 8 ton, krijgt niks. Boermans vroeg 2,6 miljoen, krijgt niks.

Een scherpere selectie op kwaliteit en betere afstemming van vraag en aanbod – aldus het fonds – hebben ingrijpende gevolgen voor de sector. Het aantal instellingen dat geld van het Rijk krijgt daalt van 140 naar 116; 59 verdwijnen uit het systeem, 36 maken voor het eerst hun opwachting.

Onder de gedupeerden zijn ware iconen uit de jaren zeventig en tachtig. Jazzvernieuwer Willem Breuker krijgt ‘waardering voor zijn pioniersfunctie’, maar maakt nog ‘nauwelijks artistieke ontwikkeling’ door. Toegekend: 0 euro.

Van het ooit door engagement gedreven Orkest De Volharding, dat avant-garde met klassiek kruist, had de adviserende commissie ‘meer eigenheid en oorspronkelijkheid’ verwacht: 0 euro.

Ook het Nederlands Kamerkoor – inzetbaar in oud, nieuw én romantisch repertoire – ontsnapt niet: ‘goede reputatie’, maar ‘geen visie, geen reflectie’. Terug naar 8 ton, meer dan een halvering.

Nog een slachtoffer in de theaterhoek: Het Syndicaat, dat jonger publiek zware kost voorschotelt. ‘Beperkte zeggingskracht.’ ‘Regie is braaf en moralistisch.’

Fondsdirecteur George Lawson verklaarde gisteren bij de presentatie zich bewust te zijn van de pijnlijke gevolgen van de keuzen. ‘Maar het was nodig om de versnippering tegen te gaan.’

En er zijn ook winnaars. Opera Trionfo, Conny Janssen Danst en Combattimento Consort Amsterdam krijgen meer dan vroeger. En er zijn nieuwkomers: Muziektheater Hollands Diep, het Amstel Saxofoon Kwartet, Wunderbaum.

De keuzen van het fonds, dat 38 miljoen euro te vergeven had terwijl de kunst op 87 miljoen aasde, zijn definitief. Alleen de procedure is in beroep aan te vechten. De politiek, die bij de vorige subsidieverdelingen nog het laatste woord had, blijft nu buitenspel.

Theu Boermans zei onmiddellijk naar de rechter te stappen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden