Kunstsector wordt over een kam geschoren

Kunsteconoom Pim van Klink bericht in zijn opiniebijdrage van 29 oktober over de kunstsector. Wanneer een marketeer van een kunstinstelling een publieksactie bedenkt, wordt hij door de directie tegengewerkt. Dan komt er misschien wel te veel publiek en zou het kunnen lijken alsof de instelling te weinig aan vernieuwing doet, want bij vernieuwing komt niet veel publiek (Opinie & Debat, 29 oktober). Als ik dit lees zeg ik: Pim, namen en rugnummers wil ik hebben. Van instellingen die deze mentaliteit aan de dag leggen, mag vandaag de subsidie worden ingetrokken. Het is een gotspe te suggereren dat de hele kunstsector een dergelijke perverse manier van werken aanhangt.

Dat is mijn algemene bezwaar tegen veel opiniebijdragen van de laatste weken: de hele kunstsector wordt voortdurend over één kam geschoren en te kijk gezet als een inefficiënt functionerend stelletje subsidieverslaafden. Sinds de introductie van het cultureel ondernemerschap is er veel veranderd en verbeterd. Ongetwijfeld kan het nog efficiënter. Een zekere mate van bezuinigen kan daarbij katalyserend werken, maar het beeld van een sector die bewust beleid voert om vooral niet te veel publiek te trekken, is absolute flauwekul en zeer schadelijk voor de beeldvorming.


reageren? vk.nl/briefvandedag


tekstveld

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden