KunstRAI begint aan nieuw leven

Oud-directeur Erik Hermida heeft de KunstRAI uit de as laten herrijzen. Tegenhanger Art Amsterdam is juist gesneefd. Een coup? 'Om een coup te plegen, moet je iemand afzetten.'

De KunstRAI opent vandaag als vanouds. De hedendaagse kunstbeurs, die sinds 1985 in de Amsterdamse RAI wordt gehouden, veranderde in 2006 zijn naam in Art Amsterdam. Maar omdat Art Amsterdam dit jaar een exclusievere koers inzette, met minder ruimte voor Nederlandse galeries, blies oud-directeur en organisator Erik Hermida (53) de KunstRAI nieuw leven in. Een coup? Hermida: 'Nee. Om een coup te plegen, moet je iemand afzetten die aan de macht is. Dat is wat anders dan naast het één het ander organiseren.'


De KunstRAI is terug. En Art Amsterdam, dat in september in een hal in Amsterdam-Noord gehouden zou worden, is vanwege gebrek aan belangstelling afgeblazen. Tevreden?

'Tevreden dat de KunstRAI terug is, op initiatief van een aantal galeriehouders, die mij hebben benaderd. Omdat ze niet mochten meedoen of ontevreden waren over het veranderde tijdstip - van mei naar september. Dat Art Amsterdam is afgeblazen, is voor niemand fijn. Ik heb er ook geen baat bij. De KunstRAI, die ik samen met Mark Slegers van Contempo Galerie organiseer, was met zeventig deelnemers vol. We hadden van tevoren afgesproken hoe de profielen zouden liggen - zij vooral de internationaal opererende galeries op het gebied van actuele kunst, wij de breedte van de sector. Dat beet elkaar niet. Anders had de RAI, die Art Amsterdam organiseert, het nooit goedgevonden dat ik met de Stichting Kunstbeurs de naam KunstRAI drie jaar in licentie krijg en de beurs in de RAI organiseer.'


Wat is een KunstRAI zonder internationaal toonaangevende galeries als Fons Welters, Annet Gelink en Juliette Jongma?

'De KunstRAI is een brede, nationale beurs voor hedendaagse, autonome en toegepaste kunst, van sieraden tot keramiek en design. Dat we geen topgaleries hebben, is onzin. We hebben Nouvelles Images, Torch, Borzo. Bij de toegepaste kunst doet de top van het segment mee en we hebben de absolute top van Nederlandse kunstenaars, van Marc Mulders tot Armando. We waken over de grootte en de kwaliteit, anders dan vroeger toen ik vooral vierkante meters moest verkopen. Voor het jonge, experimentele deel hebben we Bob Smit gevraagd acht galeries te selecteren. De 26-jarige Smit organiseerde eerder de Raw Art Fair bij Art Rotterdam. Daar heerste zo'n goede, positieve vibe. Dat wil ik bij de KunstRAI ook.'


Waarom kiest u voor een nationale beurs?

'Omdat het al jaren problematisch is om galeries uit het buitenland naar Nederland te halen. Bovendien zijn buitenlandse galeries leuk, maar niet noodzakelijk. Zij nodigen geen klanten uit en trekken geen extra aandacht. De door onze deelnemers getoonde kunst en de deelnemende kunstenaars zijn internationaal genoeg.'


Hoe ziet u met de zwakke economie de toekomst van hedendaagse kunstbeurzen in Nederland?

'Ik zie de KunstRAI als nationale kunstbeurs in Amsterdam en Art Rotterdam als internationale kunstbeurs in Rotterdam. Dat voor Art Amsterdam als aparte, internationale beurs zowel in Amsterdam als in Nederland geen ruimte is, moge duidelijk zijn. Ik zie KunstRAI trouwens gewoon als een andere naam voor Art Amsterdam. Die opent vanmiddag voor de 28ste keer, met mij als directeur. Ik vind het enig om de KunstRAI te organiseren, wil het graag weer een tijd doen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden