Kunstlicht voor coureurs en voor kijkers

Zondag in Singapore eerste wedstrijd in kunstlicht...

Van onze verslaggever Mark van Driel

amsterdam In de jacht op hogere inkomsten en meer televisiekijkers gaat de Formule 1 de avond verkennen.

Zondag wordt op het stratencircuit van Singapore de eerste wedstrijd in kunstlicht afgelegd. Het circuit van ruim 5 kilometer is volledig uitgelicht met lampen van Philips. Volgens de organisatoren zal de lichtsterkte nauwelijks onderdoen voor het daglicht: de bundels zijn viermaal zo krachtig als tijdens voetbalwedstrijden, onder meer om te garanderen dat de beelden ook in high definition televisie scherp zijn.

De beslissing om in de avond te racen is genomen met het oog op de kijkcijfers. De wedstrijd in Singapore zal beginnen om 20.00 uur lokale tijd. In Europa, waar de Formule 1 het beste wordt betekenen, is het dan middag. In Amerika is het ochtend. Als de wedstrijd op een gebruikelijk tijdstip overdag zou worden afgewerkt, zou de Grand Prix veel minder kijkers trekken. En dus minder reclame-inkomsten opleveren.

Singapore kreeg de wedstrijd vanwege de bereidheid om de auto’s na zonsondergang te laten rijden. Het is voor het eerst dat de eilandstaat het racespektakel mag organiseren. De komende vier jaar is het ook verzekerd van races. Het zou de belangstelling van toeristen moeten wekken.

Hoeveel geld het Singapore kost om de avondrace te organiseren is niet bekend gemaakt. Wel is vrijgeven dat 240 lichttorens zijn opgesteld langs het circuit, 32 meter van elkaar verwijderd. De 1500 lichtprojectoren van Philips kunnen 3 miljoen watt aan energie produceren. Daarvoor worden 12 speciale generatoren gebruikt, die onafhankelijk functioneren van de energievoorziening van de Aziatische metropool.

Het kunstlicht zorgt ervoor dat de coureurs niet met koplampen hoeven te racen, zoals tijdens de 24 uur van Le Mans. De coureurs maken zich geen zorgen over een gebrek aan licht, ook al hebben ze weinig kunnen trainen onder de vreemde omstandigheden. Ze hebben het moeten doen met videosimulaties van het nieuwe circuit. ‘Ik zie uit naar de uitdaging, maar voor ons is de realiteit dat het circuit volledig zichtbaar zal zijn’, zei Red Bull-rijder David Coulthard.

Hevige regenval zien de coureurs als een groter probleem dan de afwezigheid van daglicht. In Singapore is de kans op regen groot. Het is onduidelijk in welke mate de schitteringen van kunstlicht op een nat wegdek de coureurs zullen beïnvloeden.

Als de wedstrijd in Singapore een succes wordt, zullen er vermoedelijk meer avond- of nachtraces volgen. Australië en Maleisië zijn door Formule 1-baas Ecclestone al onder druk gezet om het daglicht te verlaten. De wedstrijden worden in die landen vanwege de mondiale tijdsverschillen voor veel televisiekijkers op een ongunstig tijdstip gehouden.

Hoewel de kosten van het organiseren van de Formule 1 steeds hoger worden, zijn er landen die het racespektakel graag verwelkomen. Vooral in Azië is belangstelling. Daar bestaat ook de bereidheid om toe te geven aan de wensen van Ecclestone, die zich met de keuze voor avondwedstrijden vermoedelijk laat leiden door de gunstige commerciële ervaringen van veel andere sporten.

De motorsport organiseerde in maart voor het eerst een avondwedstrijd. Daarmee was het, net als de Formule 1, rijkelijk laat in vergelijking met veel andere sporten. De eerste voetbalwedstrijd bij kunstlicht werd al in 1878 gespeeld in Engeland. De eerste Nederlandse voetbalwedstrijd in de avond werd in 1929 gespeeld in het Olympische Stadion. Het licht werd, net als zondag in Singapore, verzorgd door Philips. Er waren tramdraden met 64 lampen boven het veld gespannen.

Het Amerikaanse honkbal ging het voetbal voor in het geregeld spelen van avondwedstrijden. Met de komst van de televisie verspreidde die gewoonte zich naar andere sporten, al duurde het decennia voordat spelen bij kunstlicht in andere sporten gemeengoed werd. In de Nederlandse eredivisie gebeurde dat vanaf 1971.

Aan het succes van de nachtelijke autoraces lijkt niemand te twijfelen. Ook al zal de invloed op de wedstrijd vermoedelijk nihil zijn. ‘De nachtelijke ervaring is meer een marketingaangelegenheid dan een beslissende factor in de wedstrijd’, aldus Coulthard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden