Kunstenaars van de Renaissance

De Italiaanse schilder Rafaël (1483-1520) was dol op vrouwen. Een keer had hij van zijn vriend Agostino Chigi de opdracht gekregen een loggia in zijn palazzo te decoreren, maar daar kwam niet veel van terecht, zo verliefd hield hij zich bezig met zijn vriendin....

Het is een van de talrijke anekdotes die de Italiaanse architect en schilder Giorgio Vasari (1511-1574) vertelt in zijn meesterwerk De levens van de grootste Italiaanse schilders, beeldhouwers en architecten vanaf Cimabue tot in onze tijd (eerste editie 1550, tweede uitgebreide editie 1568). Daarin geeft hij aan de hand van een groot aantal biografische schetsen een beeld van de ontwikkeling van de kunsten in een cruciale periode in de Europese cultuurgeschiedenis.

Vasari schreef zijn Levens in eerste instantie voor zijn vakbroeders. Hij wilde door minutieus vast te leggen hoe de Italiaanse kunst zich vanaf de dertiende eeuw had ontwikkeld, bereiken dat latere generaties het hoge nieau zouden handhaven. Maar De levens bieden veel meer. Zij geven ook een prachtig beeld van de politieke en sociale aspecten van de Italiaanse Renaissance met zijn pausen en vorstenhoven.

Uitgeverij Contact heeft haar beide uitgaven met een selectie uit De levens, die eerder in 1990 en 1995 verschenen, gebundeld in een fraai verzorgde en zorgvuldig geïllustreerde 'koffietafel-publicatie': De levens van de grootste schilders, beeldhouwers en architecten (* 89,90). Het boek past in een nog jonge traditie die Contact is begonnen met de succesvolle uitgave De verbeelding van het denken en dit jaar voortzette met Herfsttij der Middeleeuwen van Johan Huizinga.

De selectie van de kunstenaarsbiografieën werd verricht door de Groningse hoogleraar Henk van Veen; de vertaling was in handen van Anthonie Kee. Met zijn werk schrijft Vasari niet alleen een geschiedenis van de kunst, maar ook een emancipatieprogramma voor de kunstenaars van zijn tijd, schrijft Van Veen in een Inleiding. 'Vakkennis en toewijding alleen waren niet genoeg om de volmaakte toestand waarin de kunst zich bevond te continueren. Derhalve tekent in De levens zich het beeld af van de kunstenaar als zelfbewust individu, geëerd om zijn scheppingen en gerespecteerd tot in de hoogste maatschappelijke en culturele kringen.'

HvG

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden