Nieuws

Kunstdetective vindt van sjeik gestolen Picasso in Amsterdam

Het verloren gewaande schilderij van Pablo Picasso, Buste de Femme (1938), is terecht en opgedoken in Amsterdam. Dit werk werd in 1999 gestolen van het jacht van een puissant rijke Saoedi-Arabische sjeik en was sinds die tijd spoorloos. De Nederlandse kunstdetective Arthur Brand wist het schilderij via ‘mensen met contacten in de onderwereld’ te traceren en heeft het inmiddels overgedragen aan de verzekeringsmaatschappij.

Arthur Brand met het schilderij van Picasso. Beeld Tetteroo

De vondst wordt bevestigd door Dick Ellis, een voormalige kunstrechercheur van Scotland Yard, die nu namens de verzekeringsmaatschappij in deze zaak optreedt. Hij was er samen met Brand getuige van hoe onlangs een speciaal ingevlogen Amerikaanse expert in een depot in Amsterdam de echtheid van het schilderij vaststelde. Ook het landelijke politieteam kunst- en antiekcriminaliteit is op de hoogte gebracht van de vondst.

Buste de Femme, een portret van ­Picasso’s minnares Dora Maar, vertegenwoordigde in 1999 een waarde van 4 miljoen euro. Sjeik Abdul Mohsen Abdulmalik Al-Sheikh lag met zijn 75 meter lange jacht Coral Island in de haven van het Zuid-Franse Antibes, toen op 11 maart 1999 het kunstwerk werd ontvreemd. Ondanks een beloning van ongeveer 400 duizend euro werden de kunstrovers nooit in de kraag gepakt.

Op het moment van de diefstal werd het schip gereedgemaakt voor onderhoud in Barcelona. De Picasso bevond zich ingepakt in een afgesloten kamer. De sjeik had het schilderij in de jaren tachtig gekocht van de Pace Gallery in New York, die het van de erven Picasso had overgenomen.

Hoe de gestolen Picasso boven water kwam

Op 14 maart wordt bij het appartement van Arthur Brand een Picasso bezorgd die twintig jaar spoorloos was. Zo wist hij de gestolen Picasso boven water te krijgen. 

Arthur Brand, met een imposant trackrecord als het gaat om teruggevonden gestolen kunst, zegt dat hij al in 2015 ‘via via’ hoorde dat dit schilderij ‘ergens in Nederland’ zou hangen en al sinds 2002 in Nederlandse onderwereldkringen circuleerde. Daar werd het ingezet als onderpand in drugs- en wapendeals, aldus Brand. Uiteindelijk bleken ‘mensen met contacten in de onderwereld’ zeker te weten dat het bij een zakenman hing ‘die ermee in zijn maag zat’. ‘Als mensen eenmaal in de gaten hebben dat het een gestolen ding is, willen ze er vanaf’, aldus Brand. ‘Naar de politie gaan durven ze niet, ze zijn bang voor diefstal of voor heling te worden opgepakt, terwijl ze er niks mee te maken hebben. En dan komen ze bij mij uit.’

Brand wist, na ruggespraak met de Franse en Nederlandse politie, dat het onderzoek naar deze diefstal al lang geleden was stopgezet en de zaak dus verjaard was. ‘De mensen met contacten met de onderwereld’ zouden mogelijk een beloning van de verzekeringsmaatschappij tegemoet kunnen zien, als zij het schilderij via Brand terug zouden brengen. De kunstdetective wil niet de namen noemen van deze betrokkenen.

De waarde van Buste de Femme wordt volgens Brand geschat op 25 miljoen euro. Het werk is niet gesigneerd door de Spaanse kunstenaar, omdat hij het nooit heeft verkocht. Volgens Picasso-kenner Jan van Adrichem betreft het een ‘een bijzonder schilderij’ uit 1938 – een jaar na Guernica, Picasso’s beroemdste schilderij. ‘Buste de Femme is een vroeg  portret van Dora Maar met hoed uit een serie waarin Picasso gaandeweg steeds meer een arceertechniek in verf ging toepassen bij de verbeelding van model en achtergrond. Het is ook een schilderij waarin hij experimenteerde met ‘dubbelaanzichten’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden