Kunstcentrum De Appel ontslaat directeur Benedetti

Lorenzo Benedetti, directeur van het Amsterdamse kunstcentrum De Appel, is per direct op non-actief gesteld.

Lorenzo Benedetti bekijkt een kunstwerk van de Nederlandse kunstenaar Mark Manders. Beeld anp

Vijftien maanden geleden werd de Italiaan met open armen binnengehaald als opvolger van Ann Demeester. Bestuursvoorzitter Alexandra van Huffelen zag in hem toen nog 'een gezichtsbepalende directeur die garant staat voor een dynamisch en innovatief programma dat gericht is op een zowel breed als nationaal publiek'. Nu erkent Van Huffelen dat het bestuur zich daarin heeft vergist. 'Voor de buitenwereld lijkt het misschien een snelle actie, om Benedetti nu op non-actief te stellen, maar achter de schermen spelen de problemen een half jaar. We hebben al die tijd intensief met Lorenzo gesproken, en veel tijd geïnvesteerd om vooruitgang te boeken, maar resultaat bleef uit.'

'De Appel heeft een leider gemist'

Volgens Van Huffelen heeft het artistieke functioneren van Benedetti nooit ter discussie gestaan. 'Zijn tentoonstellingsprogramma was goed. Maar De Appel heeft in alle andere opzichten een leider gemist: iemand die intern en extern inspireert en een visie op de toekomst uitdraagt. We hebben als bestuur grote ambities. We willen, net als Palais de Tokyo in Parijs en The Serpentine Gallery in Londen, kunst van nu voor een breed publiek aantrekkelijk maken. Amsterdam heeft de ambitie een creatieve hub te zijn. Naast grote instellingen als het Van Gogh, het Rijksmuseum en het Stedelijk Museum, moet De Appel met hedendaagse, onbekende kunst duidelijk op de voorgrond treden.'

Lorenzo Benedetti (Rome, 1972) studeerde kunstgeschiedenis in Rome en volgde het Curatorial programma van De Appel. Hij was zes jaar directeur van de Vleeshal in Middelburg en verwierf twee jaar geleden landelijke bekendheid als curator van het Nederlands Paviljoen op de Biënnale van Venetië, waar hij samen met beeldend kunstenaar Mark Manders de tentoonstelling samenstelde.

Verbaasde reacties

In de kunstwereld wordt met verbazing gereageerd op het nieuws. Domeniek Ruyters, hoofdredacteur van het kunsttijdschrift Metropolis M, schrijft: 'Zoals Lorenzo Benedetti tref je ze niet veel meer: curatoren die als een sparring partner van de kunstenaar tentoonstellingen naar grote hoogte weten te brengen'. Hester Alberdink Thijm, directeur van Akzo Nobel Art Foundation en adviseur van het Mondriaanfonds, noemt het vertrek van Benedetti een verlies voor de Nederlandse kunstwereld: 'Lorenzo's werkwijze is al jaren baanbrekend. Zien we nog steeds niet dat we mensen zoals Lorenzo hard nodig hebben om Nederland weer internationaal op de kunstkaart te zetten?'

Het ontslag van Benedetti valt samen met de naderende deadline voor het indienen van subsidieaanvragen voor de nieuwe kunstenplanperiode. De Appel is een door de rijksoverheid gesubsidieerde instelling. Om voor de periode 2017-2020 voor subsidie in aanmerking te komen, moeten instellingen veel meer doen aan publieksbereik en lokale binding.

Lorenzo Benedetti wilde niet reageren op zijn ontslag. Het bestuur van De Appel werkt aan een profielschets voor een nieuwe directeur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.