Kunstbeurs Amsterdam afgeblazen

Onenigheid over de nieuwe opzet van Art Amsterdam heeft ertoe geleid dat te weinig kunstgaleries zich als participant hebben aangemeld. Een pijnlijke zaak voor de RAI.

De directie van de RAI in Amsterdam heeft besloten de stekker uit kunstbeurs Art Amsterdam te trekken. Art Amsterdam wordt georganiseerd door de RAI en zou dit jaar een nieuwe koers varen. Maar het vernieuwde concept stuitte op veel weerstand onder de galeriehouders. Te weinig aanmeldingen waren uiteindelijk de reden voor de RAI om zich terug te trekken.


Edo Dijksterhuis, directeur van Art Amsterdam, wilde met de nieuwe opzet een 'exclusievere en compactere beurs' neerzetten. De beurs moest verhuizen van de RAI naar de voormalige Storkfabriekshallen in Amsterdam-Noord. En het was de bedoeling om van 135 naar 90 deelnemers te gaan. Ook mochten tien galeriehouders een buitenlandse galerie uitnodigen, die 'gratis' mocht staan. In de wandelgangen werden die tien ook wel de 'Golden Ten' genoemd.


De galerie van Annet Gelink was een van de galeries op de Golden Ten-lijst. Ze trok zich uiteindelijk terug omdat ze het niet eens was met de selectieprocedure. 'Als iedereen zich had kunnen inschrijven voor deze lijst, was het een ander verhaal geweest', legt Gelink uit. 'Door deze voorselectie werden andere galeries onbedoeld weggezet als B-galeries. De galeriewereld is klein en zo'n splitsing zorgt voor pijnlijke situaties.'


Na de onvrede rond de Golden Ten besloot Dijksterhuis de niet-geselecteerde deelnemers tegemoet te komen met een twaalftal uitgelichte solopresentaties, waarvoor men zich vrij kon inschrijven. Maar dat bleek niet voldoende om het draagvlak te vergroten. De RAI stond volledig achter de vernieuwing, laat woordvoer Pim van Houten weten. 'Dat er dan te weinig draagvlak voor het concept blijkt, is bijzonder pijnlijk.'


Pijnlijk is het ook voor directeur Dijksterhuis, die drie jaar aan het nieuwe concept werkte. 'De druiven zijn bijzonder zuur', verklaart hij. 'We hebben er de afgelopen weken nog heel hard aan getrokken, maar het mocht niet baten.'


Onderdeel van de vernieuwing was ook om de beurs in september te organiseren in plaats van in juni. 'Bij de ontwikkeling van het idee heb ik overleg gehad met bezoekers, exposanten en verzamelaars. Ik had er echt vertrouwen in.'


Rob Malasch van galerie Serieuze Zaken verwijt Dijksterhuis 'een volkomen gebrek' aan visie. Malasch ging voorop in de strijd tegen de verdeling in 'A- en B-lijsten'. Malasch snapt niet dat zonder een inzichtelijke selectieprocedure een aantal galeries een voorkeursbehandeling kreeg.


'Het is logisch dat mensen zich gepasseerd voelen', zegt de ontevreden galeriehouder. De Golden Ten kregen ook korting op hun standplaats. 'Mensen laten zich niet willens en wetens een poot uitdraaien.'


Galeriehouder Wim van Krimpen besloot zich niet eens in te schrijven voor de beurs. 'Begin dit jaar had ik al een gesprek met de RAI waarin ik ze het afraadde dit nieuwe concept door te voeren. Maar ze besloten hun eigen weg te gaan', aldus de oud-directeur van het Gemeentemuseum in Den Haag.


In de RAI worden nog twee kunstbeurzen gehouden: de KunstRAI en PAN. Art Amsterdam was de enige kunstbeurs die de RAI zelf organiseserde. Dit jaar zou de 27ste editie zijn van de beurs voor moderne kunst.


Art Amsterdam was gepland van 20 tot en met 23 september. Volgens RAI-woordvoerder Van Houten is de kans klein dat de kunstbeurs de aankomende jaren een doorstart gaat maken. 'Amsterdam verliest hiermee een bijzonder evenement.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden