Kunstbeen blijft aan boord

Passagiers worden steeds verstrooider. Ze laten voor kapitalen aan spullen achter in treinen, op veerboten en luchthavens...

P & O Stena Line heeft de balans opgemaakt voor het traject Calais-Dover in de afgelopen twaalf maanden: ruim 700 portemonnees, 344 brillen, 207 camera's, 135 basketbalpetten, 185 gsm's. In totaal werden vijfduizend voorwerpen vergeten.

'Elk jaar zijn het er een paar honderd meer', schat woordvoerster Claudia Metz. Het vreemde is dat er aan boord spullen achterblijven die de eigenaar letterlijk niet kan missen: kunstgebitten, krukken, gehoorapparaten en zelfs een houten been.

Scheepsbemanningen blijven zich verbazen over de vergeetachtigheid. Hoe komt iemand van boord zonder zijn kunstbeen?

Een purser op de verbinding Hoek van Holland-Harwich: 'Komt er een man klagen dat zijn schoenen ineens zijn gekrompen. Dan pas realiseert hij zich dat het zijn schoenen niet zijn. Iemand anders is per ongeluk van boord gegaan op zijn schoenen.'

P & O Stena weet één op de vijf keer de eigenaar te achterhalen. De rest wordt, net als op Schiphol, geveild. De laatste keer bracht dat bijna achttienduizend gulden op. Dat gaat naar een goed doel. Op de lijn Calais-Dover vervoert P & O Stena twaalf miljoen passagiers per jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.