Kunst en kassa

Wim T. Schippers goot in december 1962 bij wijze van dynamisch kunstwerk een flesje Green Spot limonade bij Petten in zee leeg, Andy Warhol greep ter inspiratie naar de labels van Campbell en Brillo, en Jeff Koons zette de stofzuigers van Electrolux in het museum....

Met uitzondering van de humorloze snoepketen Jamin, die de literaire zielenroerselen van Hanneke Groenteman onder de titel Doorzakken bij Jamin onlangs niet kon waarderen, zijn bedrijven doorgaans erg happig op de associatie van hun merk met de Hogere Kunsten.

Wat te doen als kunstenaars niet ongevraagd met je logo of bedrijfsidentiteit aan de haal gaan? Dan benader je die kunstenaars zelf! Recente voorbeelden te over: Nike vroeg 25 jonge Japanse kunstenaars zich door de achttien jaar oude White Dunk-basketbalschoen te laten inspireren. Behalve een aantal intrigerende kunstwerken, zoals Jun Goshima's bottenskelet van een schoen ('Nike bestaat al sinds het begin van de schepping'), vormden de 25 kunstwerken ook een goede reden voor Nike om tijdens de modeweek in Parijs (vorig jaar oktober) een leuke expositie, plus opening met veel champagne, te organiseren. Een dolle avond met heel veel pers. De tentoonstelling is nu op reis, dus tel uit de publicitaire waarde.

Het Italiaanse modeen schoenenmerk Salvatore Ferragamo deed ook zoiets: bij de opening van een nieuwe winkel in New York vroeg het negentien kunstenaars om zich te laten 'inspireren' door een Ferragamo-schoen. Rijk werden de artiesten er niet van, maar in ruil voor hun kunstwerken heeft Ferragamo geld gestuurd naar een goed doel naar keuze. Niet de minsten deden mee: Vanessa Beecroft, Jeff Burton en ook de Nederlandse fotografe Hellen van Meene, die haar Alkmaarse buren in Ferragamo's met geometrisch stiksel fotografeerde. 'Ik doe nooit dit soort opdrachten, maar voor een goed doel vond ik het wel ok zegt Van Meene.

Zo ook Job Koelewijn voor Comme des Gars; hij was gevleid door het verzoek van het Japanse modemerk om 'iets' van de zilverkleurige fles van het parfum No. 2 te maken. Koelewijn maakte er een pistool in luxe doos van.

Aanleiding voor Comme des Gars om wereldwijd veertig kunstenaars een fles parfum-plus-opdracht toe te sturen vormde het sluiten van een grote deal met het Spaanse concern Puig, bekend van het aloude Maja-zeepje. Het experimentele Comme des Gars wil immers ook wel eens groot geld verdienen, en modemerken verdienen nu eenmaal het meeste aan cosmetica. Al is No. 2 een eigenaardig parfum een beetje tussen zoet, zout en zuur in, en hoewel het uniseks heet, is het vooral geschikt voor dames het is wel een verademing tussen die huidige mainstream parfums met veel hout en vanille. Comme des Gars No. 2 is nu te koop als eau de parfum, bodycream en bodylotion, zeep, geurkaars en wierook. En de tentoonstelling met veertig kunstwerken (onder anderen van de Nederlanders Jennifer Tee, Maria Roosen en Atelier van Lieshout) reist de wereld over, maar komt helaas niet naar Nederland. Dus laten we hier een paar resultaten zien, met een eervolle vermelding voor de Italiaanse kunstenares Lara Favaretto, die onder het motto 'waarom telkens iets nieuws bedacht?' voor Ferragamo en Comme des Gars respectievelijk een schoen en een fles met confetti beplakte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden