Kung Fu Hustle, Hollywoodland, The Tribunal
Iedere dag zet de Volkskrant de beste filmtips voor u op een rij.
Kung Fu Hustle (Stephen Chow, 2004)
RTL 7, 01.00-02.35 uur
Een volstrekt uitzinnige parodie op het martial-artsgenre én een oogstrelend gechoreografeerde martial-artsfilm ineen, dat is Kung Fu Hustle van Stephen Chow (Hongkong), die met zijn hitfilm lekker verder walste op het pad dat hij drie jaar eerder insloeg met de kung-fu- en voetbalkomedie Shaolin Soccer.
Net als in die film ontvouwt Chow met Kung Fu Hustle een tamelijk onzinnig verhaal - in dit geval over een knaap die in het Shanghai van de jaren veertig lid wil worden van een misdaadbende, waarna een heel dorp de strijd aanbindt met de bende in kwestie.
Volstrekt onbelangrijk, die premisse. Voor Chow is een filmscenario slechts een alibi om alles uit de kast te trekken dat vooral níéts van doen heeft met het verhaal. Met als resultaat een zonderlinge komedie die steunt op een monsterverbond tussen effectieve vechtscènes, slapstick, filmcitaten, grotesk sentiment en absurdisme. Gaandeweg loopt de boel verder uit de hand, tot de film definitief ontaardt in een live-actionstrip. Zo blijkt de permanent met haarspelden uitgedoste huisbazin (ex-Bondgirl Yuen Qiu), die met haar gekrijs een compleet dorp tot zwijgen brengt, razendsnel te kunnen lopen. Tijdens een achtervolging draaien haar benen in hetzelfde tempo rond als die van tekenfilmfiguur Roadrunner, totdat de vrouw, vanzelfsprekend, keihard aanknalt tegen een reclamebord langs de weg.
Hollywoodland (Allen Coulter, 2006)
BBC 1, 00.40-02.35 uur
Schoot acteur George Reeves zichzelf in 1959 door het hoofd omdat Superman uiteindelijk de enige rol was waarmee hij succes oogstte? Werd hij onopzettelijk gedood door zijn vriendin of liet de man van zijn minnares hem omleggen? Privédetective Simo (Adrien Brody) probeert in Hollywoodland, waarin Ben Affleck in de gedaante kruipt van de gedoemde acteur, achter de waarheid te komen. In het echt is Reeves' gewelddadige dood nooit opgehelderd, maar scenarist Paul Bernbaum kent handige trucjes om de plot toch spannend te houden. Dat de film twee verhaallijnen afwisselt - Reeves' tragische levensloop en Simo's onderzoek - pakt minder gelukkig uit. Al naar gelang je liever kijkt naar een film met Adrien Brody of Ben Affleck als hoofdrolspeler, valt elke overgang naar heden of verleden je rauw op het dak. Alsof het twee (weliswaar samenhangende) films zijn die nogal plompverloren door elkaar zijn gemonteerd. Niettemin biedt Hollywoodland een intrigerend inkijkje in de viezige wereld van de droomfabriek, dat de feiten rond de (zelf)moordzaak aangrijpt voor een zelfbewuste variant op Billy Wilders meesterwerk Sunset Blvd. (1950).
The Tribunal (Hans-Christian Schmid, 2009)
Arte, 23.50-01.25 uur
Storm, zo luidt de titel van The Tribunal eigenlijk, maar die naam werd aangepast voor de Nederlandse bioscooprelease. Dit om te voorkomen dat het publiek dat uit is op oud-Hollands zeedrama plotseling wordt geconfronteerd met 110 minuten Haags oorlogstribunaal. De politieke thriller toont de zaak tegen oorlogsmisdadiger Goran Duric, die dramatisch misloopt. De voornaamste getuige tegen Duric heeft gelogen, zo blijkt, en pleegt vervolgens zelfmoord. Aanklager Hannah Maynard wordt daarbij omringd door collega's en politici die vooral de grote lijn in het vizier houden en zich minder druk maken om de persoonlijke drama's achter de veroordelingen. Boeiende materie: in welke mate is het gelegitimeerd om de levens van de getuigen nogmaals overhoop te gooien?