Kruimeldief kijkt andere kant op

Met kruimels rapen kun je veel geld verdienen, bewijst Petroplus. Het Rotterdamse olieconcern neemt raffinaderijen, groothandels en opslagtanks over waar grote maatschappijen als Shell en Texaco van af willen....

Pieter Klok

Grote oliemaatschappijen beschouwen raffinage niet meer als kernactiviteit. Vroeger wilden ze de hele keten van oliewinning tot aan het pompstation beheersen, zodat een leverancier hen niet kon confronteren met onverwachte prijsverhogingen. Maar de oliemarkt is door de opkomst van de informatietechnologie snel transparanter geworden. Oliemaatschappijen zijn niet meer afhankelijk van één leverancier. 'Iedereen kan alles overal krijgen', zegt Q. Mulder, analist bij ING Barings. Het controleren van de keten is overbodig en daarom willen maatschappijen af van hun minder winstgevende activiteiten, zoals raffinage en opslag.

Maar wie wil die hebben? In Europa niemand, behalve Petroplus, dat zich in 1993 op deze markt stortte. 'Er ligt van alles voor het oprapen', zegt Mulder. 'Ze hebben het voor het uitkiezen en betalen er daarom bijna niks voor.' Vervolgens slaagt Petroplus erin de winst snel op te krikken. Vooral door lokaal te denken. Petroplus brengt de markt rondom de raffinaderij zorgvuldig in kaart. 'We kijken wat de markt wil. Niet, zoals de grote olieconcerns, naar wat het eigen apparaat wil', zegt T. Barten van Petroplus. 'Als kleine organisatie kunnen we daar flexibel op reageren. Shell zal niet graag de concurrent bedienen. Wij hebben dat probleem niet.'

In zes jaar is de omzet van Petroplus verachtvoudigd tot 3,6 miljard euro (7,9 miljard gulden) in 2000. Volgens Barten is de groei er nog lang niet uit. 'In de Verenigde Staten hebben soortgelijke bedrijven al een gezamenlijke beurswaarde van 20 miljard dollar.' Dat is veertig keer de waarde van Petroplus, terwijl de oliemarkt in de VS maar een derde groter is dan die in Europa.

De markt is er. De vraag is alleen hoe snel Petroplus concurrenten krijgt. Amerikaanse 'Petropreneurs' als Tosco en Valero Energy durven de oversteek nog niet te maken. 'Maar er zullen andere partijen opstaan', is Bartens stellige overtuiging.

Ondanks het succes geniet Petroplus voorlopig vooral bekendheid als de eigenaar van de onbemande Tango-tankstations. 'Tango is een aardigheidje', zegt analist Mulder, 'de belangstelling is bovenmatig ten opzichte van het economisch belang.'

Tango is wel een mooi uithangbord voor de strategie van Petroplus. Ook Tango concurreert vooral op lokaal niveau en heeft de overheadkosten geminimaliseerd. 'Iedereen wil steeds grotere tankstations met van alles erop en eraan', zegt Barten. 'Wij kijken naar de andere kant en doen precies het omgekeerde.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden