Krokettenfusie op lange baan

De voorgenomen fusie van de twee bekendste Nederlandse krokettenfabrikanten loopt stevige vertraging op. Ad van Geloven (AvG), de fabrikant van Mora, wilde fuseren met Royaan, het bedrijf dat zowel Kwekkeboom als Van Dobben maakt. De Europese Commissie wil dat de Nederlandse Mededingings Autoriteit NMa die fusie beoordeelt.

GERARD REIJN

AMSTERDAM - De vertraging wordt veroorzaakt door de aandeelhoudersstructuur. Beide bedrijven zijn eigendom van een investeringsfonds. Ad van Geloven is van Lion Capital, dezelfde onderneming die zich over de Hema heeft ontfermd. En Royaan is van NPM Capital, dat behoort tot het SHV-concern.

Normaal zou de fusie alleen door de NMa beoordeeld worden. Daarvoor is de fusie klein genoeg, en ook nationaal genoeg. Het is vanwege de aandeelhouders dat de Europese Commissie toch een eerste toets afnam. De Europese Commissie telt daartoe de omzetten van alle bedrijven in de portefeuilles van beide private investeringsbedrijven op. En dat totaal komt ver uit boven de grens die de Europese Commissie stelt. De opgetelde omzetten komen ruim boven de 5 miljard euro. En elk apart hebben de fondsen een omzet van ver boven de grenswaarde van 250 miljoen binnen de Europese Unie. Daarom moest de fusie - die op zichzelf vrij klein is en bijna alleen Nederland betreft - eerst worden voorgelegd aan de Europese Commissie.

Maandag maakte de Commissie bekend geen bezwaar te hebben tegen de fusie, maar dat die alsnog moet worden beoordeeld door de NMa. Dit omdat de fusie 'in significante mate gevolgen voor de mededinging' kan hebben op de markt voor diepvriessnacks.

Directeur Peter Doodeman van AvG (tevens beoogd directievoorzitter van de gefuseerde onderneming) legt zich er zuchtend bij neer. 'Het is vervelend dat het zo lang moet duren. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.' Volgens hem valt het met de marktmacht van de twee snackers erg mee. Hij zegt dat de twee samen 'tussen 10 en 20 procent' marktaandeel hebben in Nederland.

De fusie werd in november vorig jaar blijmoedig aangekondigd. Samen zouden ze een omzet hebben van 246 miljoen euro, niet alleen aan kroketten maar ook aan andere snacks. Er zouden 1.100 mensen werken. Volgens Doodeman groeit het marktaandeel in Nederland nog steeds, maar zou hij vooral verder willen in het buitenland. En daarvoor is een grotere schaal nodig. Dan kunnen er producten worden afgestemd op de Duitse, Franse en Britse markt, waar nu nog maar heel weinig wordt verkocht.

Beide snackfabrikanten zijn van oorsprong familiebedrijven. Ad van Geloven was in 2010 ruim dubbel zo groot als de beoogde fusiepartner, en is ook de enige van de twee die op enige schaal exporteert: voor 41 miljoen naar België. Vooral met het merk Mora heeft het bedrijf sterke posities. Het is het bekendste diepvriesmerk voor snacks in Nederland. De omzet komt voor ongeveer de helft uit horeca en cateringbedrijven, en voor de andere helft uit het diepvriesvak van supermarkten. De omzet van fusiepartner Royaan komt grotendeels uit horeca en catering.

Het merkenportfolio van Ad van Geloven bestaat uit Mora, Hebro, Ad van Geloven, Van Lieshout en Welten snacks. Dat van Royaan bestaat uit Van Dobben, Kwekkeboom, Buitenhuis, Willie Dokter, Laan, KB, Bakker en Tjendrawasih.

246 miljoen

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden