Kritisch TV6 van Russisch scherm gehaald

Net als vroeger heeft het Kremlin het weer voor het zeggen op de Russische televisie. TV6, de enige zender die scherpe kritiek leverde op president Vladimir Poetin, ging in de nacht van maandag op dinsdag plotseling op zwart....

Officieel is de sluiting van TV6 het resultaat van een verzoek de oliemaatschappij Loekoil, die een klein pakket aandelen in de zender bezit. Het verzoek was gebaseerd op een obscuur artikel, dat per 1 januari uit de wetboeken is gehaald. De journalisten van TV6 zijn ervan overtuigd de 'tv-coup' is geregisseerd vanuit het Kremlin. 'De autoriteiten hebben vandaag laten zien dat hun enige doel is ons de mond te snoeren', aldus TV6-directeur Jevgeni Kiseljov.

De minister van Perszaken, Michail Lesin, houdt bij hoog en laag vol dat het gaat om 'een zakelijk geschil tussen de aandeelhouders', en dat hij niet bevoegd is in te grijpen. Hij kondigde aan dat er binnen twee maanden een veiling wordt gehouden voor de frequentie van TV6. Het staat de TV6-journalisten vrij deel te nemen aan de veiling, maar de minister heeft laten merken dat hij meer amusement en minder nieuws wil zien.

Steen des aanstoots voor het Kremlin was Boris Berezovski, de eigenaar en financier van TV-6. Berezovski gebruikte TV6 voor zijn vendetta tegen de president. Het persministerie had de journalisten beloofd dat ze konden blijven uitzenden - op voorwaarde dat ze alle banden met Berezovski zouden verbreken, en een financier zouden zoeken die wel het vertrouwen genoot van de autoriteiten. Toen de journalisten na dagen twijfelen besloten niet op het aanbod in te gaan, werd de zender midden in een late-nightshow uit de lucht gehaald.

Bij TV6 werkten sommige van de bekendste tv-gezichten van Rusland. Voor hen was de zender een laatste vluchthaven. Ze hadden eerder dit jaar ontslag genomen bij NTV, dat op een soortgelijke manier tegen hun wil was overgenomen door het staatsgasmonopolie Gazprom. Ze leverden dikwijls ongezouten kritiek op president Poetin, besteedden veel aandacht aan de oorlog in Tsjetsjenië en berichtten met duidelijk genoegen over de corruptieschandalen in het overheidsapparaat en de regering.

Liberale politici veroordeelden de sluiting. 'Een opvallende demonstratie dat zich in dit land een geleide democratie ontwikkelt', meende het parlementslid Sergej Ivanenko. Maar ook de communisten protesteerden. 'We moeten niet weer de fout maken alle media tot één grote trom te maken', zei partijleider Gennadi Zjoeganov, die moeite heeft zijn boodschap over 'het anti-volksbewind' voor het voetlicht te brengen.

Maar er waren ook nergens demonstraties tegen de sluiting van TV6, zoals eerder wel het geval was bij NTV. De meeste Moskovieten zijn het eens met de uitleg van de autoriteiten, zo blijkt uit een peiling van het onderzoeksbureau ROMIR. Ondanks de protesten van de journalisten gelooft nog geen 4 procent dat de vrijheid van meningsuiting in het geding is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden