Kritiek Ombudsman op 'hufterigheid' overheid

De overheid moet ophouden haar burgers kil, onverschillig en ruw te behandelen, stelt de Nationale Ombudsman.

Van onze verslaggeefster Yvonne Doorduyn

Brenninkmeijer presenteerde zijn jaarverslag Burgerschap verzilverd woensdag voor het eerst in de Tweede Kamer. Op voorstel van D66 vroeg het parlement vorig jaar meer aandacht voor de landelijke klachtenregistrator.

Brenninkmeijer zegt zich grote zorgen te maken over de ‘hufterigheid’ bij overheidsinstanties. ‘Een arrestant krijgt een onnodige klap in het gezicht, zit onnodig lang in een politiecel, deurwaarders ontruimen woningen zonder dat de eigenaar zich heeft kunnen verdedigen.’

Slechts 1,34 procent van de Nederlandse bevolking is bekend bij justitie, zegt Brenninkmeijer, dus zo’n aanpak is allerminst gerechtvaardigd. ‘De overheid moet het goede voorbeeld geven en tenminste de behoorlijkheidsnormen respecteren.’

Over doorschietende mondigheid bij burgers – zoals de scheldcanonades tegen ambulancepersoneel en conducteurs – wil Brenninkmeijer niets weten. ‘Dat blijft een heel klein percentage.’

De ombudsman kreeg vorig jaar een recordaantal klachten over de Belastingdienst, 3283 in totaal. Nog nooit waren zoveel boze brieven en e-mails op één instantie gericht.

Het totaal aantal klachten dat de ombudsman bereikte, is ten opzichte van 2006 met 9 procent gedaald. Brenninkmeijer kreeg 13.242 schriftelijke klachten en 24.271 telefonische vragen.

De daling is volgens hem te danken aan kordaat optreden bij twee notoire veroorzakers van klachten: uitkeringsinstantie UWV en de Immigratie- en Naturalisatiedienst IND. ‘De leiding heeft bewust gekozen voor meer persoonlijk contact en betere omgangsvormen. Dat blijkt te werken.’

De reden van de verharding bij overheidsdienaren (agenten, deurwaarders) zoekt Brenninkmeijer in de hooggespannen politieke ambities, overmoed bij uitvoerders, slechte samenwerking tussen overheden en het doorgeslagen marktdenken.

‘Er worden simpelweg targets gesteld. Dat leidt tot ruw optreden, flinkheid, lik-op-stuk. De burger staat niet meer centraal.’ Het probleem ligt bij de organisatie, zegt Brenninkmeijer, niet bij de individuele diender.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden