Kris van Assche

De ontwerper van Dior Homme en zijn naar zichzelf genoemde modemerk is niet dol op kleur...

Op een vrijdagochtend, twee weken geleden, droeg de van geboorte Belgische modeontwerper Kris van Assche een nauwsluitend zwart colbert over een zwart overhemd over een zwart T-shirt op een grote zwarte pofbroek, met hagelwitte hoge gympen eronder. Het was een mooie zonnige dag in Hyères, een provinciestadje aan de Franse zuidkust, niet ver van Toulon. Van Assche was er voorzitter van de jury die zich boog over het werk van tien jonge modeontwerpers, uitverkoren voor de jaarlijkse modewedstrijd van Hyères. Ooit, zestien jaar geleden, begon de carrière van Viktor & Rolf in Hyères met het winnen van de hoofdprijs. De verwachtingen van de jonge ontwerpers lagen om begrijpelijke redenen hoog; het is bepaald een opsteker om ‘Hyères’ te winnen.

’s Avonds toonden de ontwerpers hun werk in een groots georganiseerde modeshow. Het ritueel van presenteren en showen zou zich nog drie dagen herhalen. De volgende ochtend droeg Kris van Assche hetzelfde nauwsluitende zwarte colbert over een wit overhemd over een zwart T-shirt, met een nauwe zwarte spijkerbroek eronder, en wederom witte gympen. Hij had de mouwen van zijn jasje opgestroopt. Op zijn linker onderarm zat een lyrische zwarte tatoeage van een kolibrie die uit een bloem dronk.

De volgende dag verscheen Van Assche wederom in de grote zwarte pofbroek en witte schoenen, met ditmaal een zwart overhemd onder een suède zwarte blousonjas zonder kraag. ‘Ik draag niet graag kleur,’ gaf de 32-jarige ontwerper toe. ‘Hooguit gekleurde schoenen. Mijn schoenen zijn ver genoeg van mijn gezichtsveld om er geen last van te hebben.’ Het verklaarde Van Assche’s eigen kleurgebruik. Als ontwerper van Dior Homme en van zijn eigen merk ‘Kris van Assche’ gebruikt hij zwart, en wit, en grijs, en maar zelden iets kleurigs. En zijn drie collega’s die met hem meegekomen waren naar Zuid- Frankrijk droegen zwart en wit. Zelfs de auto waarin Van Assche rondgereden werd was zwart, terwijl de rest van de jury een aantal gifgroene wagens tot haar beschikking had.

De hoofdprijs ging dit jaar naar een tamelijk gecompliceerde maar stemmig gekleurde collectie van twee Letten die hun merk Mareunrol’s noemden. De gedeelde tweede prijs ging naar een mooie mannenmodecollectie van Harald Lunde Helgesen, een jonge Noor die zich liet inspireren door nomadenkleren uit het Midden-Oosten en een scheikundig experiment om kleur te genereren, en naar de Belg Simon-Pierre Toussaint, maker van een supermoderne versie van het padvinderspak. Het was duidelijk dat Van Assche weliswaar geen kleurenliefhebber was, maar uiteindelijk ook niks tegen kleur had. Later, op de dansvloer van een authentieke plattelandsdisco, stond Van Assche op de dansvloer in het schijnsel van een hysterische laserprojector. De ontwerper veranderde haast in een menselijke kerstboom. ‘Oh wow!’ zei Van Assche.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden