Krijgt de leeuw dan toch pantoffels aan?
AMSTERDAM - Ze zien eruit als comfortabele huissokken met een suikerkick. Maar de Magista is de allernieuwste voetbalschoen uit de Nike-familie en moet voetballers over de hele wereld een nog beter balgevoel geven dan tot nu toe mogelijk was. Als we tenminste de sportgigant zelf mogen geloven.
'Met de Magista hebben we een schoen ontworpen die voelt als een verlengstuk van het lichaam van de speler', zegt Phil McCartney van Nike trots in het persbericht. 'Door de afleidingen en ongemakken die je aan een schoen zou kunnen hebben uit te sluiten, zijn de spelers vrij om hun volledige capaciteit en creativiteit te benutten.'
Volgens McCartney voelt de schoen, die het resultaat is van vier jaar peeswerk in het Nike Sport Research Lab en donderdag door Barcelona-middenvelder Andrés Iniesta werd gepresenteerd, aan als een sok. Overigens moest een ander model, de vorig jaar gelanceerde Nike Hypervenom, de ervaring geven alsof je helemaal geen schoenen aan had.
Het kraagje van de Magista, stelt Nike, is niet alleen 'visueel onweerstaanbaar', maar moet de speler ook bewuster maken van zijn bewegingen. De bovenkant van de schoen is geweven van speciaal garen, een techniek die Nike eerder al gebruikte bij hardloop- en basketbalschoenen.
Maar Nike is natuurlijk niet de enige die de voetbalschoen wil herdefiniëren. Kort voordat de Magista, die in de winkel 275 euro gaat kosten, werd gepresenteerd, plaatste concurrent Adidas foto's van zijn voetbalschoen in ontwikkeling: de Adidas Primeknit FS, een geweven schoen-sok-hybride uit één stuk, die sterke overeenkomsten heeft met de Magista. De schoen, die eveneens voor een beter balgevoel moet zorgen, wordt later dit jaar gelanceerd.
De geavanceerde sokken zijn het nieuwste wapen in de voortdurende oorlog tussen Nike en Adidas. Straks tijdens het WK voetbal moeten weer de zielen, maar vooral de portemonnees, van miljoenen kijkers worden gewonnen. 'Het is de bedoeling dat zeventig spelers op het WK die Magista dragen', zegt sportmarketingdeskundige Marcel Beerthuizen. Hoewel het wel-eens anders is geweest, loopt Nike nu voor op Adidas, zegt Beerthuizen. 'Zeker als het gaat om het aantal voetballers in bijvoorbeeld de Eredivisie en Engelse Premier League: daar zijn het meer Nike-spelers dan Adidas-spelers.'
undefined