Kranten houden van winnaars

De Britse pers heeft massaal de kant van Labourleider Tony Blair gekozen. Hun invloed is echter te verwaarlozen, meent opinie-onderzoeker Peter Christopherson....

'STEMMEN verloren: 7777 (Waarom? Het ligt aan mij). Alcohol: 32 cola's (de rum vergeten, maar niemand merkte het)'

De Labourgezinde tabloid The Mirror besteedt elke dag pagina's van zijn kostbare ruimte aan persoonlijke aanvallen op de Conservatieve leider William Hague. Een van de vaste items is een 'Dagboek', waarbij een foto van de Conservatieve leider in een kort rokje en met lange lederen laarzen is afgedrukt: een parodie op het in Londen mateloos populaire bioscoopsucces Bridget Jones's Diary.

The Mirror heeft een team van verslaggevers gemobiliseerd dat niets anders doet dan het verleden van Hague navlooien. Alles wordt uit de kast gehaald om hem belachelijk te maken: hij is in chocoladeletters op de voorpagina inmiddels uitgemaakt voor gek, idioot, alcoholist, Silly Billy en een wolf in schaapskleren.

The Mirror is altijd een trouwe bondgenoot van Labour geweest, maar voor de verkiezingen van morgen zijn ook bijna alle andere Britse kranten overstag gegaan voor Tony Blair. Rupert Murdochs machtige tabloid The Sun die in begin 1983 de 'verkiezingen won voor Margaret Thatcher' heeft de lezers geadviseerd op Tony Blair te stemmen. De spin-doctors van de dankbare premier hebben het grootste boulevardblad van Groot-Brittannië beloond met een reeks van primeurs (ondermeer de datum van de verkiezingen) en een aantal exclusieve colums van Tony Blair. Ook de Daily Express en Daily Star - onlangs in handen gekomen van de pornoprins Richard Desmond - hebben zich tot Labour bekeerd. Als enige tabloid steunt de Daily Mail op dit moment consequent de Tories, maar die krant besteedt dan ook de minste aandacht aan de verkiezingen.

Directeur Peter Christopherson van het mediaresearchbueau Echo in Londen zegt dat 'kranten zich nu eenmaal graag achter de winnaar scharen'. Inhoudelijk zijn de Britse dagbladen veel minder ingenomen met Labour dan ze in hun commentaren willen doen geloven. Uit eigen onderzoek van Echo blijkt dat van de 2101 tot nu toe verschenen artikelen over de Labour-verkiezingscampagne er 492 positief waren, 877 negatief en 733 neutraal. Hieruit destilleerde het bureau een score van 48,3. Van de 1587 stukken die over de campagne van de Tories werden geschreven, waren er 307 positief, 619 negatief en 661 neutraal, een score van 48,1. 'Het verschil is verwaarloosbaar', aldus Christopherson.

The Sun - de invloedrijke tabloid die Tony Blair steunt - spreekt in zijn artikelen eigenlijk veel meer de taal van William Hague: tegen Britse deelname aan de euro, voor inperking van de asielzoekersstroom, voor hardere aanpak van de criminaliteit en voor verdere verlaging van de benzine-accijns. Allemaal Conservatieve stokpaardjes.

The Sun wil echter toch dat Tony Blair zijn karwei voortzet. 'We hebben waardering voor de moed en de vechtlust van William Hague. Hij is een goede man, maar hij heeft een onmogelijke taak', zo formuleert deze krant haar doodskus aan de Tories. Enig opportunisme is The Sun niet vreemd. 'De krant vereenzelvigt zich nu eenmaal graag met de triomfator. Daarnaast spreekt Tony Blair af en toe eens met eigenaar Rupert Murdoch van The Sun. Mogelijk heeft dat ook zijn uitwerking', aldus Christopherson.

Van de zogenoemde kwaliteitskranten is alleen de Daily Telegraph op de hand van de Conservatieve partij. Maar zij is dit keer opvallend voorzichtig met het innemen van standpunten. De eerbiedwaardige The Times - het lijfblad van traditioneel Engeland dat ook eigendom is van Murdoch - koestert inmiddels ook de meeste sympathie voor Labour. The Guardian en The Financial Times hebben zich zelfs heel duidelijk achter Blair hebben geschaard. The Independent neigt volgens Christopherson op dit moment als enige naar de Liberaal-Democraten, de derde stroming in de Britse politiek die Labour inmiddels links is gepasseerd.

De massale sympathie voor Labour is opvallend, omdat de Britse kranten historisch gezien veeleer tot het Conservatieve kamp behoorden. Fameuze persbaronnen als Lord Beaverbrook en Lord Northcliffe maakten in het verleden deel uit van het Britse establishment dat nauw tegen de Conservatieve partij aanhing.

Buitenlandse eigenaren als de Australiër Rupert Murdoch en de Canadees Colin Black (eigenaar van de Daily Telegraph) hebben echter veel minder boodschap aan de Britse traditie.

Christopherson denkt overigens dat de invloed van de kranten in de campagne beperkt is. 'De commentaren en adviezen worden misschien wel gelezen, maar niemand trekt zich er iets van aan. De kiezers volgen niet de kranten, maar de kranten volgen de kiezers.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden