Kraanwater als beleving: geserveerd met ijsklontjes en munt in een hippe karaf

Hoe moeilijk kan het zijn?

Denkfouten in hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: Gratis kraanwater.

Foto anp

Nu de temperaturen stijgen lopen de gemoederen ook weer op over terrassen waar je geen glaasje kraanwater kunt krijgen en in plaats daarvan mineraalwater (Spa Blauw) door de strot gegoten krijgt. Logisch, want het Nederlandse kraanwater is van een onwaarschijnlijk goede kwaliteit; onzin om dan flessen water te laten aanrukken dat door alle verpakkingen en transport nog slecht voor het milieu is ook.

Je zou kunnen denken dat het horecaondernemers te doen is om de winst: de inkoopprijs van een flesje Spa Blauw is 30 cent, het wordt verkocht voor rond de 2 euro. Alleen vormen de inkoopkosten voor drank in de horeca doorgaans maar een klein gedeelte van de totale kosten. De rest bestaat uit bijvoorbeeld btw, personeel, overhead, huur van het pand en aflossingen.

Kortom, als een café kraanwater zou serveren in plaats van mineraalwater, bespaart dat alleen de 30 cent inkoopkosten en kost een glaasje ongeveer 1,70 euro. Dat voelt raar, want kraanwater 'komt gratis uit de kraan'. Alleen koop je in de horeca geen product, maar een beleving. Dus de 1 euro die 80 procent van de Nederlanders volgens onderzoek van Kantar TNS bereid is te betalen voor een glas kraanwater is misschien ruim voldoende voor het water, maar te weinig voor de charmante ober en het terrasje in de zon.

En het glas kraanwater erbij? Bijvoorbeeld bij een kopje koffie? Een beetje gastvrije horecaondernemer zet daar een gratis glas kraanwater naast, want de gast heeft dan, via dat andere drankje, al betaald voor de zitplaats, bediening, et cetera. Dat ligt bij een maaltijd lastiger, want op eten zit aanzienlijk minder marge dan op drank. Een bekend horecagezegde luidt: 'Ze eten je arm en drinken je rijk.'

Alles wel beschouwd zou ik willen voorstellen om op elke menukaart te zetten:

Mineraalwater: euro 2,-

Kraanwater: euro 1,50 (en als tweede consumptie gratis)

Kunt u als consument zelf kiezen of u liever marketingwater of kraanwater drinkt, terwijl uw horecaondernemer een boterham kan blijven verdienen. En om het belevingstechnisch af te maken, serveren we dat kraanwater dan in een hippe karaf, compleet met ijsblokjes en munt. Proost.

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk

Foto VK