KPN wijst cliëntèle van Vodafone op exitclausule

In Op=op van afgelopen week uitte Jurriaan Fransman zijn ongenoegen over Vodafone. Het Maastrichtse belbedrijf heeft per 1 april zijn tarieven gewijzigd, waardoor telefoneren voor Fransman duurder wordt zodra hij zijn zogeheten belbundel heeft opgebruikt....

Vodafone publiceerde de nieuwe tarieven in krantenadvertenties. Ook zegt het bedrijf de wijzigingen te hebben gemeld in een bijsluiter bij de laatste rekening - enkele lezers bestrijden dit.

Hoe dan ook, Fransman vertrekt naar een concurrent omdat hij zich niet netjes geïnformeerd voelt. Want hij ontdekte in de kleine lettertjes dat de eenzijdige contractswijziging van Vodafone klanten toestaat voor 17 april hun abonnement kostenloos op te zeggen, meldde hij aan Op=op.

En 'de vijand' leest mee, zo blijkt. Vriendelijke KPN-medewerkers hebben afgelopen week Vodafone-klanten gebeld op hun mobiele telefoon. 'Wist u dat Vodafone de tarieven heeft verhoogd? Dan kunt u tot 17 april opzeggen.' Waarna uiteraard een aanbieding van KPN volgt.

'Het is de allereerste keer dat we zoiets doen', legt een woordvoerder van KPN uit. 'We hebben Vodafone-klanten benaderd die ooit zijn weggegaan bij KPN. ' Het bedrijf zegt geen enkele schroom te voelen. 'Want onze concurrenten doen dit soort dingen ook.'

Vodafone is not amused. 'Wij benaderen ook wel eens potentiële klanten, maar op een iets verfijndere manier', zegt een woordvoerder. 'We hebben al tientallen klachten ontvangen van onze klanten, die zich ergeren aan deze lompe methode van KPN. Niemand zit hier op te wachten, en we zien dus ook nog geen uittocht van klanten.' Hoopt Vodafone.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden