Update

KPN-klanten krijgen compensatie voor storing in Frankrijk en Monaco

KPN gaat klanten in Frankrijk en Monaco die gedupeerd zijn door de storing compenseren. Dat meldt KPN via Twitter. De storing is sinds zaterdag aan de gang. Klanten kunnen hierdoor niet bellen, sms'en en mobiel internetten.

Beeld ANP

Telecombedrijf KPN heeft dinsdag excuses gemaakt aan zijn klanten die sinds zaterdag in Frankrijk en Monaco niet kunnen bellen, sms'en en mobiel internetten. Ook dinsdag is de storing nog niet verholpen, zo liet KPN weten. 'Ik kan me heel goed voorstellen dat het heel vervelend en onhandig is om tijdens je vakantie of zakenreis niet mobiel bereikbaar te zijn voor het thuisfront of moeilijk bereikbaar te zijn voor zakelijke contacten' zei Eric Kuisch, directeur netwerken van KPN.

Volgens Kuisch wordt er met man en macht gewerkt om de storing op te lossen, maar die is zeer complex. Ook de Franse partners van KPN kampen namelijk met problemen. Bovendien proberen de telefoons van de klanten continu toch een netwerk te vinden, waardoor ze zogenoemd signaleringsverkeer blijven geven. Juist met het systeem dat het signaleringsverkeer moet afhandelen, is iets mis.

De problemen begonnen zaterdag, toen ook in andere landen klanten werden getroffen. Alleen wanneer klanten in Frabnkrijk en Monaco handmatig het netwerk van Free Mobile selecteren, kunnen zij weer bellen en berichten versturen, aldus een woordvoerster van KPN maandagochtend. Wanneer de problemen zijn opgelost, is nog niet duidelijk.

De provider Free is te vinden in ongeveer de helft van Frankrijk, vooral in de steden en in populaire vakantieregio's zoals de Côte d'Azur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.