Koude voeten

ClimaCool: geen nieuwe luchtververser voor uw auto, maar een nieuw concept van het schoenenmerk Adidas. Het ligt deze week in de winkel....

Tekst Jan-Cees Bron

Volgens Frank Basters van Adidas Nederland is het reguleren van lichaamstemperatuur van groot belang voor sporters. 'Daarom is men bijvoorbeeld overgestapt van katoenen naar andere soorten shirts.' De moeilijkheid in het ontwikkelen van de ClimaCool zat volgens Basters vooral in de stabiliteit. 'Als je gaatjes en luchtroosters maakt, wordt de schoen natuurlijk minder stevig. Daarom hebben we gebruik gemaakt van hardere kunststoffen en een innovatieve constructie. Het bovenwerk van de schoen bestaat uit minder delen dan normaal, om naden te voorkomen. Zo kan de schoen beter ”ademen”. Het chassis is geribd, en de binnenzool volledig geperforeerd, zodat lucht de vrije loop krijgt.'

Adidas-directeur Herbert Hainer hoopt in het introductiejaar van de ClimaCool met het nieuwe concept vijfhonderdduizend setjes schoenen extra te verkopen. Om dit te bereiken heeft de firma drie reclamespotjes opgenomen waarin topvoetballer David Beckham, tennisster Anna Kournikova en zwemmer Ian 'Thorpedo' Thorpe de hoofdrol spelen.

De ClimaCool schoenen in elkaar gezet in China worden gemaakt in tennis-, hardloopen trainstijl. De verschillen zitten in de positionering van de gaatjes. Tennissen betekent voor de voet: korte, felle bewegingen en in Nederland gravelland opstuivend gravel. Daarom bevinden de gaatjes in de tennisversie zich meer bovenaan.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden