Kosten van ontwikkeling nieuwe truck moeten worden gedeeld Daf zoekt partner voor samenwerking

Voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie vrachtwagens tussen 6 en 15 ton heeft Daf Trucks de medewerking van een partner nodig....

Van onze verslaggever

EINDHOVEN

Tijdens een toelichting op de jaarcijfers weigerde C. Baan, president-directeur van Daf Trucks, namen te noemen van eventuele partners. 'Het is wel de bedoeling om nog dit jaar een beslissing te nemen.' Wat Baan betreft kan Leyland, dat voor het faillissement van het oude DAF tot het concern behoorde, de nieuwe trucks blijven bouwen. De ontwikkeling van de wat zwaardere vrachtwagenserie 75/85 kostte 500 à 600 miljoen gulden.

Daf Trucks praat ook met andere bedrijven over samenwerking op het gebied van componenten, zoals cabines, motoren en assen. Deze samenwerkingsvormen passen binnen de strategie waarvoor Daf de instemming heeft gekregen van de aandeelhouders, onder wie de overheid en de banken. Daf denkt als zelfstandige onderneming te kunnen overleven.

Daf verkoopt jaarlijks 10- tot 12 duizend vrachtwagens onder de 15 ton. Maar deze vrachtwagens, die voornamelijk voor korte ritjes in stedelijke gebieden gebruikt worden, hebben volstrekt andere kenmerken dan de zware trucks die in Eindhoven en het Belgische Westerlo gebouwd worden. Om voldoende volume te hebben voor de ontwikkeling van een nieuwe lichte vrachtwagen, zou de nieuwe partner volgens Baan minimaal evenveel van die vrachtwagens moeten afnemen.

Daf Trucks heeft ambitieuze plannen, zo werd gisteren duidelijk. De vrachtwagenfabrikant streeft naar een marktaandeel in West-Europa van 11 procent; voor zware vrachtwagens alleen zou dat zelfs 12 procent moeten worden. Volgens Baan moet dat in 3 tot 4 jaar gerealiseerd worden. Dafs marktaandelen in deze segmenten stegen vorig jaar van 7,4 naar 8,6 en van 7,8 naar 8,8.

In zowel de volledige vrachtwagenmarkt (25,0 procent) als alleen bij de zware types (21,3) is Daimler-Benz veruit de grootste concurrent. Dat Daimler vorig jaar binnen Europa licht marktaandeel verloren heeft, komt door de zwakke Duitse markt. Voor de Europese markt rekent Daf dit jaar op een stijging van 5,2 procent (vanaf 6 ton) en van 3,9 procent (vanaf 15 ton).

Daf haalde over 1995 een omzet van 2.894 miljoen gulden (plus 27,3 procent) en een winst van 163,8 miljoen (plus 33,5 procent). Voor het lopende jaar verwacht Baan 'onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden' een hogere omzet en resultaat. Dit jaar verwacht Baan in Eindhoven en Westerlo een produktie van 19 duizend trucks; vorig jaar was dat 16.656. Sinds het faillissement bouwt Daf pas een vrachtwagen als daarvoor een koopovereenkomst is afgesloten.

Baan toonde zich tevreden over de spreiding van de afzet. In volume gemeten werd vorig jaar 45 procent in 'de thuismarkten' Nederland en Engeland afgezet. In 1994 was dat nog 60 procent. In guldens gemeten ging dat aandeel van 69 naar 60 procent.

Het marktaandeel van Daf in Nederland daalde vorig jaar van 30,4 naar 29,6 procent. Volgens Baan kwam dat door de felle prijsconcurrentie in Nederland, waar Daf aan weigert mee te doen. 'Wij houden vast aan onze marges.'

Daf gaat meer aandacht schenken aan verkoop en aan dienstverlening. 'Nu proberen we vooral mankementen zo snel mogelijk te verhelpen. Maar wie met een wagen verse vis naar Parijs gaat, is er in de eerste plaats op gericht zo snel mogelijk zijn lading af te leveren.' De nieuwe aanpak zou kunnen betekenen dat Daf voor een vervangende chauffeur en een andere truck zorgt. 'Dat zou zelfs een ander merk vrachtwagen kunnen zijn', zei Baan aarzelend, 'als het maar onder de vlag van Daf gebeurt.'

Daf keert de aandeelhouders dit jaar een dividend uit van 40,8 miljoen gulden. Een jaar eerder was dat 38,4 miljoen, maar dat betrof de jaren 1993 en 1994. Door winstinhouding en omzetting van een achtergestelde lening in aandelen door de Nationale Investeringsbank steeg het eigen vermogen van Daf van 450 naar 578 miljoen gulden. De solvabiliteit steeg van 43,3 naar 46,2 procent.

De bijna vijfduizend werknemers krijgen een winstuitkering van 6 procent van het jaarinkomen. In 1994 werkten bij Daf nog maar 4.225 mensen. Baan denkt dat het aantal werknemers op beperkte schaal nog verder zal toenemen. Een op elke vijf werknemers van het Eindhovense bedrijf heeft een tijdelijk contract of is uitzendkracht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden