Kosten grote schoonmaak brengen Sanoma in het rood

De grote schoonmaak levert Sanoma nog geen zwarte cijfers op. In het tweede kwartaal heeft het Finse mediaconcern dankzij de forse reorganisatielasten juist een nettoverlies van 17,6 miljoen euro geleden, tegen 23,4 miljoen euro winst een jaar eerder.

AMSTERDAM/HELSINKI - Sanoma, eigenaar van Libelle en Donald Duck evenals van Nu.nl en SBS, presenteerde vrijdag de cijfers over het tweede kwartaal. Los van de reorganisatiekosten was het zware verlies ook het gevolg van een afschrijving op de verkoop van zijn Belgische tv-activiteiten. Omdat de resultaten beter dan verwacht waren, sloot Sanoma op de beurs in Helsinki vrijdag 7 procent hoger.


De omzet daalde in de afgelopen drie maanden met 4,5 procent tot ruim 533 miljoen euro. De Finse uitgever heeft de inkomsten uit printadvertenties verder zien kelderen. Daarnaast kwam er minder geld binnen omdat het bedrijf in Nederland en Finland veel tijdschriften heeft afgestoten. De recente verkoop van 19 Nederlandse bladen, waaronder de titels Vorsten, KIJK en FietsActief, heeft het bedrijf echter een boekwinst van 10 miljoen euro opgeleverd.


Ook hadden de tv-zenders van SBS het afgelopen kwartaal last van het WK Voetbal, wat de resultaten drukte. Op de avonden dat Nederland speelde, moesten de kanalen driekwart van hun kijkers missen. 'Het had zeker een grote impact, maar het is gelukkig een tijdelijk effect', zei topman Harri-Pekka Kaukonen tijdens de presentatie.


De bestuursvoorzitter zegt wel op koers te liggen met de reorganisatie. In 2016 wil het concern 100 miljoen euro minder kosten per jaar hebben. 'De helft van die doelstelling is bereikt.' Het mediabedrijf kondigde vorig jaar aan 32 Nederlandse bladen in de verkoop te zetten. Ook vervallen zeker 500 van de 1.600 voltijdbanen in Nederland. Sanoma probeert in de crisis de overgang te maken van de teruglopende papieren uitgaven naar digitale media, maar die leveren nog te weinig winst op. Daarbij gaat de onderneming gebukt onder een hoge schuldenlast. Door het mes in de organisatie te zetten proberen de Finnen te voorkomen dat ze aan de hoge schuldlast ten onder gaan.


De opbrengsten uit de vorige week verkochte mannenbladen Panorama, Playboy en Nieuwe Revu aan het Groningse Pijper Media waren nog niet terug te zien in de cijfers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden