Nieuws Britste hogesnelheidslijn onder vuur

Kosten Britse hogesnelheidslijn brengen project in grote problemen

Europa’s grootste spoorwegproject dreigt te ontsporen. Terwijl de graafmachines al hun werk doen, ontstaat er binnen de Britse regering steeds meer twijfel over de wijsheid om door te gaan met de aanleg van een peperdure hogesnelheidsverbinding tussen Londen en het noorden. Een lunatic line?

Demonstranten protesteren tegen het HS2-project in Londen. Beeld In Pictures via Getty Images

Experts verwachten dat de kosten van die hogesnelheidslijn uiteindelijk 100 miljard pond zullen zijn, liefst drie keer hoger dan het begrote bedrag. Premier Theresa May ploegt ook bij dit project stug door.

HS2: The Great Train Robbery was de passende naam van een onthullende documentaire die de Britse zender Channel 4 maandagavond over dit megaproject uitzond. The Lunatic Line had die docu ook kunnen heten. Een grote meerderheid van de Britten is tegen de aanleg, de voordelen zijn twijfelachtig, de schade aan oude natuurgebieden immens, projectleiders sneuvelen bij bosjes en de kosten voor de belastingbetaler beloven astronomisch te worden.

Tegenover documentairemaker Liam Halligan beweerde HS2-baas Mark Thurston, de vierde projectleider binnen vijf jaar, dat het huidige budget van 56 miljard pond afdoende moet zijn. Gelet op eerdere ervaringen zullen de kosten echter elk jaar met 6 miljard toenemen, een bedrag dat gelijk staat aan de jaarlijkse onderhoudskosten voor het hele Britse spoor. Liefst een kwart van de mensen die aan de lijn werken, verdient meer dan een ton.

De bedoeling is dat de eerste trein over zeven jaar in 49 minuten van Londen naar Birmingham raast, 32 minuten sneller dan de huidige trein. Vorige maand heeft Thurston evenwel laten weten dat de treinen mogelijk langzamer en minder frequent zullen rijden, dit om binnen het budget te blijven. Een ander idee zou zijn om het project te stoppen bij Birmingham, waar net buiten het centrum al wordt gewerkt aan het speciale station voor HS2.

Beeld de Volkskrant

Buitenwijk Birmingham

Hierdoor zal de tweede stad van Engeland een soort verre buitenwijk van Londen worden en schiet het hele project haar doel voorbij. Het idee was juist om de kloof tussen Londen en noordelijke steden te dichten. In 2033 zou de lijn naar Leeds en Manchester gereed moeten zijn. Volgens critici moet nog blijken of het noorden werkelijk gaat profiteren. De kans is aanwezig dat de aanzuigende werking van de hoofdstad nog groter zal worden.

Het probleem voor de noordelijke steden is niet zozeer de connectie met het zuiden, maar eerder de onderlinge verbindingen. Nergens in het land zijn boemeltjes tijdens de spitsuren voller dan in Manchester en omstreden. De diensten die Northern Connect aanbiedt, worden ervaren als veevervoer dat langzamer gaat dan paard en wagen. Er liggen plannen voor een Northern Powerhouse Rail, maar die worden pas uitgevoerd na de voltooiing van de hogesnelheidslijn.

Maar komt de HS2 er ooit? Er is al 4 miljard uitgegeven, maar wat enkele ministers betreft komt het gezegde if you find yourself in a hole, stop digging in beeld. Volgens hen kan het geld beter nu al worden gestoken in het noordelijke spoorproject, dat volgens rekenmeesters rendabeler zal zijn en beter zal uitpakken voor de plaatselijke economie. Slechts 7 procent van de Britse bevolking denkt ooit te zullen profiteren van het miljardenlijntje.

Archeologen zijn aan het werk op een graafplaats in Londen, waar later de HS2 moet komen te liggen. Beeld AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.