Koren zingen elkaar op biënnale toe in bezette gebieden

Nederland is gek op zingen, en half Nederland doet dat in een koor. Het aantal koormanifestaties neemt snel toe, maar het niveau is vaak teleurstellend....

Veelbelovend, maar aan de publiekslogistiek ontbrak in het eerste weekeinde wel het een en ander. Eerst veroorzaakte de avondvierdaagse een verkeerschaos in de binnenstad. Kwalijker was dat het internationale evenement ook op zondag bij het openluchtconcert in 'de Lichtfabriek' kennelijk geen rekening had gehouden met publiek van buiten. Tientallen auto's toerden lang na aanvang nog zoekend rond op een uitgestorven industrieterrein, vergeefs speurend naar een verlossende wegwijzer. Maar deze geboorteweeën daargelaten, lijkt de Koorbiënnale voor zover waarneembaar is geweest koorzangers en hun muziek nieuwe elan te kunnen geven.

De toon werd gezet door de uitvoering van de kamerversie van Rossini's Petite Messe Solennelle.Het tot twaalf zangers uitgedunde Nederlands Kamerkoor en hun begeleiders Ellen Corver en Sepp Grotenhuis op fortepiano's en Dirk Luijmes op harmonium waren voortreffelijk op dreef. Het bonte kwartet aan buitenlandse solisten leek met hun eigengereide van-dik-hout-aanpak hier niet erg op zijn plaats, hoewel Rossini natuurlijk wel wat zangersgeweld kan verdragen.

Een statement voor deze Koorbiënnale betekende ook The Shouting Fence, een werk voor ruimtelijk opgestelde amateurkoren, aangevoerd en aangevuurd door het experimentele koor The Shout. Het stuk is gebaseerd op het dagelijks bestaan van Palestijnse dorpsbewoners die zich, gescheiden van hun verwanten door bezette gebieden, dagelijks schreeuwend of met behulp van megafoons verstaanbaar moeten maken. Ook hier riepen of zongen de koren elkaar op afstand in een onherbergzaam landschap toe, elk zoals het gebekt was, wat een aangename Babylonische spraakverwarring opleverde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden