Koreaanse Ioniq blijkt lekker Hollands

Hyundai is nieuwkomer op de markt van volledig elektrische auto's. De Koreaanse Ioniq blijkt lekker Hollands. En is de BMW i3 inmiddels wat volwassener?

Met de Ioniq heeft het Zuid-Koreaanse merk zich in de technologische voorhoede gevestigd, nadat het een paar jaar geleden al als eerste een waterstofauto op de Nederlandse markt had gebracht. Beeld epa

De auto-industrie is in een race verwikkeld naar elektrische aandrijving (eigenlijk twee: er wordt ook volop ingezet op autonoom rijden). Komt door Tesla, het dieselschandaal en strengere milieueisen wereldwijd en doordat accu's razendsnel goedkoper worden. De Hyundai Ioniq is samen met de Nissan Leaf en de Renault Zoe een van de eerste redelijk betaalbare elektrische auto's met een redelijk bereik, waardoor ze een redelijk publiek aanspreken.

Met de Ioniq heeft het Zuid-Koreaanse merk zich in de technologische voorhoede gevestigd, nadat het een paar jaar geleden al als eerste een waterstofauto op de Nederlandse markt had gebracht. Desondanks kun je Hyundai een oer-Nederlands merk noemen: gewoon is gek genoeg. Ook de Ioniq is van dat laken een pak. Alles aan de auto, behalve de aandrijving, oogt gewoon. Zo ontbeert hij de formidabele acceleratie die we alweer bijna gewend zijn van elektrische auto's. Van nul tot 100 vergt 10 seconden. Dat voelt nog steeds snel, maar komt niet in de buurt van wat het kleintje van BMW presteert, die er ruim 7 seconden over doet (zie hieronder). Ook uiterlijk en interieur zijn keurig afgewerkt en prettig, maar niet verrassend, alsof de auto wil laten zien dat elektrisch al weer normaal is geworden.

Alleen de prijs toont dat dit geen gewone Hyundai is. 33 duizend euro is bepaald geen schijntje, al belooft elektrische aandrijving besparingen in de toekomst. Zo betaalt de eigenaar zeker tot 2020 geen wegenbelasting, is hij minder kwijt aan onderhoud en zijn de kosten bij elektrisch rijden lager per kilometer. Zakelijke rijders betalen slechts de 4 procent bijtelling die vanaf volgend jaar alleen nog voor volledig elektrische auto's geldt. Het maakt de Ioniq in economisch opzicht tot een interessante keuze.

Hoe rijdt het? Vanwege de krappe deadline moet Blik snel oordelen: bijzonder goed. Hij is comfortabeler dan de i3 en stuurt toch verrassend precies. Hij is stil; het op de snelweg hoorbare bandenrumoer stoort nauwelijks. Vanwege het ontbreken van trillingen door stampende zuigers is het bij lagere snelheden heel rustig aan boord, bijna Mercedes-S-klasse-achtig.

Gereden Ioniq Electric Comfort Volledig elektrische auto met een 28 kWh lithium-ion-polymeerbatterij en een elektromotor van 88 kW (120 pk). Actieradius 280 kilometer volgens NEDC-norm, praktijk (koude omstandigheden): 180 kilometer.
Prijs 33.995 euro, inclusief oplaadpunt thuis.
Verbruik 11,5 kWh/100 km (opgave) 15 kWh in de praktijk, 4 procent bijtelling.

Hyundai is optimistisch over het verbruik van de Ioniq: hij zou slechts 11,5 kilowattuur per 100 kilometer nodig hebben, terwijl de meeste elektrische auto's al snel boven de 15 uitkomen. Deze claim wordt niet waargemaakt, al haalden we een nette score van 15, bij lage temperaturen. Daarmee komt het bereik op ongeveer 180 kilometer. Dat is vaak genoeg, en soms niet. Snelladers langs de snelweg bieden uitkomst (er staat daar nooit iemand, lijkt het), maar bij langere ritten is het vervelend al na anderhalf uur rijden een half uur aan de lader te moeten.

Hoewel de Ioniq gunstig is geprijsd, is er veel concurrentie op komst, zoals de Opel Ampera-e, die op papier 500 kilometer haalt. Zeker tot dat moment biedt de Ioniq veel waar voor groen geld.

Blik test auto's, signaleert opvallende autozaken en doet daarvan elke twee weken verslag.

Beeld de Volkskrant infographics

Drie smaken

De Ioniq komt in drie smaken: deze volledig elektrische, een plug-in hybride komt in 2017 (wel te laat voor een lage bijtelling) en eerder verscheen een 'gewone' hybride. Die laatste gaat de concurrentie aan met de Toyota Prius en doet dat bijzonder goed, volgens Autoweek. De Ioniq is goedkoper, heeft een prettiger interieur en het verbruik is vergelijkbaar. Alleen op veiligheid zou de Prius het beter doen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden