Kopers zonder technobabbel

Er zijn steeds meer mensen die een computer moeten kopen. Ze vinden het ding niet echt leuk, maar hij is nodig....

Een extra stimulans voor de aanschaf van een pc is ook nieuwsgierigheid. De buurman heeft het over leuke programma's die hij op zijn 'pentium laat lopen vanaf zijn quad speed cd-rom' en een vriend raakt niet uitgesproken over zijn ervaringen met Internet, 'waarop hij surft als een jonge god'.

Kortom, er bestaat iets als een groep dwangmatige kopers. Een nieuw fenomeen trouwens in de computerbranche. De eerste computerkopers waren fanaten. Ze wisten vrijwel alles over het systeem dat ze van plan waren aan te schaffen. Ze wisten ook precies wat ze ermee gingen doen. Daarna kreeg je de tweede generatie kopers. Die was wel degelijk geïnteresseerd in pc's, maar meer in de nuttige toepassing van het apparaat voor werk of hobby dan in de techniek. Nu dus de generatie: 'ik moet wel, maar ik weet niet wat'.

Veel computerkopers die niet de tijd en de moeite nemen zich behoorlijk te verdiepen in de materie, zitten al snel met de handen in het haar. Niet verwonderlijk, want het computerwereldje staat bol van de technobabbel: Maar, met een beetje gezond verstand kom je ook als leek een heel eind in de pc-shop.

Belangrijk uitgangspunt is dat je weet wat je wilt doen met het systeem dat je gaat aanschaffen. De ontwikkelingen gaan zo snel dat een pc van vier jaar als een oud beestje wordt gezien dat niet meer voldoet aan de eisen van de tijd. Onzin natuurlijk, want er zijn nog voldoende 'oude' pc's in omloop die prima hun werk doen. Maar als zelfs de eigenaren van die dingen wat beschaamd doen over hun bezit, begrijp je pas hoe effectief de reclame rond nieuwe pc's werkt. Je krijgt dus na die vier jaar al snel de kriebels om iets nieuws te kopen.

Dus, wat wil je met je nieuwe systeem tussen nu en vier jaar later? Wordt het alleen tekstverwerken en een klein spelletje, of wordt het Internetten, foto's bewerken en een spreadsheet waar het ministerie van Financiën jaloers op is?

Nou kan het probleem zich voordoen dat je wel weet wat je wilt, maar niet weet of er nog meer kan. Een oplossing is om een maand of wat vóór de grote aankoop een paar computerbladen door te nemen. Je zult als zelfverklaarde leek niet echt blij zijn met de technische verhalen daarin, maar je krijgt in korte tijd toch een aardige kijk op de stand van de techniek.

Goed, je weet wat je wilt. Dan is het zaak een goede leverancier te vinden. Hij moet het liefst in de buurt zitten want je hebt hem vermoedelijk wel een paar keer nodig. Maak eens de ronde langs die winkels en kijk hoe de klanten worden geholpen, of het niet te druk is in de zaak, of de telefoon wordt beantwoord, of klagende klanten goed worden geholpen.

Probeer in de winkel niet de wijsneus uit te hangen door zelf het pc-jargon te gaan gebruiken want dan kom je geheid terecht aan de verkeerde kant van het verkoopverhaal, de technische specificaties. Wat je nodig hebt, is een computer die kan wat je wil. Hij moet dit, dat en dat kunnen en de verkoper mag aangeven wat je dan het best kunt gebruiken. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar het is in ieder geval een duidelijk begin.

Als je dan zo'n systeem gepresenteerd krijgt, vragen twee dingen om speciale aandacht: het toetsenbord en het beeldscherm. Dat zijn de dingen waar je als gebruiker direct mee te maken hebt. Werken de toetsen lekker, hoor je een klik als je er een indrukt of juist niet, voelt het allemaal niet te sponzig aan, zijn de spatiebalk en de enter-toets wel groot genoeg?

En wat het beeldscherm betreft: is dat groot genoeg, staat het beeld echt doodstil (kijk er een beetje schuin naar), worden cursieve letters goed weergegeven, wordt een ingewikkeld kleurenplaatje snel en scherp op het scherm gezet? Maak je niet druk over termen als interlaced of non-interlaced; Belangrijk is wat je ziet.

Denk ook aan groeimogelijkheden: kan er meer geheugen in dan erin zit, kan er een insteekkaart bij voor meer functies? En denk aan service: garantie op onderdelen en arbeidsloon, niet-goed-geld-terug, hulp thuis als er iets misgaat en een telefonische hulpdienst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden