KOOPMAN IN FALAFEL do 18.10.07

Actrice Mirjam Stolwijk speelt een dubbelrol in De Arabier van Amsterdam – een bewerking van De Koopman van Venetië. ‘Shakespeare wordt daarin van antisemitisme beschuldigd.’..

‘Ja, ik ga een pittige dubbeling doen.’ Actrice Mirjam Stolwijk (33) is er zelf ook wel van onder de indruk. Vanavond is de première van De Arabier van Amsterdam door De Nieuw Amsterdam (DNA), waarin ze twee rollen speelt, en volgende week beginnen de repetities van Eline Vere bij Het Nationale Toneel. ‘Als ik de laatste voorstellingen speel van De Arabier, gaat Eline Vere al bijna in première.’

Een uitstapje, noemt Stolwijk haar bijdrage aan Justus van Oels bewerking van De Koopman van Venetië. Van Oel maakte van geldschieter Shylock een Irakese Jood, Rafi, die een falafelimperium runt in Amsterdam. Hij leent geld uit aan Antonio en zal een pond vlees uit diens lichaam snijden als de lening niet op tijd is ingelost. Stolwijk speelt de mooie Portia, het liefje van Bassanio voor wie Antonio zich in de schulden steekt. ‘Ik speel ook Shakespeare, die door Van Oel wordt opgevoerd om door Rafi ter verantwoording te worden geroepen. Hij beschuldigt Shakespeare van antisemitisme.’

Regisseur Aram Adriaanse kende ze nog van haar jaren bij Toneelgroep De Appel. ‘Ik heb direct ja gezegd toen Aram mij vroeg, ook vanwege de medespelers en de actuele tekst van Justus van Oel.’

Maar na de korte tournee met DNA is ze weer enkele maanden onder de pannen bij het Nationale Toneel, waar ze vorig jaar een ‘mooi seizoen’ beleefde, zoals ze dat zelf noemt. Ze viel op in De Graaf van Monte Cristo en schitterde naast Will van Kralingen in een spannende Maria Stuart van Schiller, die Van Kralingen de Theo d’Or opleverde. Zelf kreeg ze voor haar rol als de tragische, maar strijdlustige Maria Stuart de Guido de Moorprijs, een Haagse publieksprijs voor jong talent. ‘Ik ben erg blij met die prijs, omdat het waardering van het publiek betekent. En ze keren uit in klinkende munt!’

Een buitenkans vond ze het om regisseur Erik Vos mee te maken – hiervoor was ze vier jaar verbonden aan het Noord Nederlands Toneel van Koos Terpstra. ‘Om daarna met Erik Vos te werken was een enorme ommezwaai. Ze zijn totaal verschillende regisseurs, en dat houd je wakker als acteur.’

Vanaf half april is haar agenda leeg. ‘Freelancen is nieuw voor mij. Moet ik nu iedereen bellen om te laten weten dat ik beschikbaar ben?’ Ze trekt een vies gezicht. ‘Ik zie wel wat er op me afkomt.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden