Koopje

Ben ik nou gek, of duurt de uitverkoop tegenwoordig het hele jaar? Goudzoekers, het prettigste programma over alledaagse economie, zocht het uit....

Jean-pierre Geelen

Hoewel? Goudzoekers was in de magazijnen van De Bijenkorf, kort vóór de Drie Dwaze Dagen. Er lagen onderbroeken, met gele prijskaartjes: van 16,95, nu voor een tientje. Toch was dat geen uitverkoop: het tientje is de normale prijs. De onderbroeken hadden nooit eerder in De Bijenkorf gelegen. Sommige producten worden speciaal ingekocht of gemaakt voor de dwaze dagen. Een aanbieding dan? Ook niet. De magazijnmanager: ‘Laten we zeggen: een fantastische prijsaanbieding.’

Allemaal bedacht voor vrouwen, legde reclameman Eugène Roorda uit: ‘Die zijn gevoelig voor koopjes’. Hij vindt de uitverkoop ‘een kermis waar ik niet heen hoef’. Zijn vrouw wel: ‘Die koopt zich helemaal blind. Ze komt voortdurend met meer thuis dan ze wilde kopen’. Roorda vindt dat ‘prima’.

Winkeliers zijn erop uit onze kooplust permanent te prikkelen. Dat doe je met korting. Of beter: het gevoel van korting. Want er mag dan wel een bordje hangen met ‘40 procent korting’, maar, aldus Roorda: ‘Je weet toch niet waarvan?’ De winkelier kan elke prijs verzinnen die hij wil, en daarop korting geven. ‘De trigger is: de kortingsmarge, de stimulus van de korting’.

Goudzoekers filmde een vrouw tijdens De Dwaze Dagen. Ze had wel tien gele plastic tassen bij zich. Haar voordeel: ‘Ik kan altijd wachten op koopjes, omdat ik toch niks nodig heb’. En dus was ze hier. Hoeveel ze uitgegeven had, wist ze niet. ‘Omdat ik niks nodig had, heb ik ook niks bespaard. Denk ik’.

Gek worden, iedereen kan het. Ook reclameman Roorda. Met een mal hoedje op zag hij bij een kledingwinkel een rek met sjaaltjes: 5 euro, drie voor een tientje. Roorda maakte er vier voor een tientje van, en sloeg toe. Hij kwam naar buiten met een tasje vol sjaaltjes. Voor zijn vrouw, die ze ook niet nodig heeft. Roorda: ‘Het genot welt in me op. We zijn even dertig seconden gelukkig. Vier voor een tientje, dat is toch niks? En die mannen verdienen er nog 6 of 7 euro op. Mooi, hè?

Inderdaad: dwaze dagen. In De wilde keuken, een nieuwe reeks van Wouter Klootwijk, toonde de eigenzinnige eetjournalist een AH-zakje met voorgesneden schijfjes groengele appel erin. ‘Rode appel’, stond er op het etiket. Wie is hier nou gek geworden?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden