Koop een cadeautje voor jezelf: het is Singles' Day

Het is in China al twintig jaar een traditie op elf november: Singles' Day. De nationale feestdag, begonnen om te laten zien dat singles het net zo leuk konden hebben als stelletjes, is de afgelopen vijf jaar uitgegroeid tot de grootste commerciële feestdag ter wereld - dankzij sponsoring van de Chinese webshop Alibaba.

Yves Leroi
Chinese werkers sorteren de miljoenen bestellingen. Beeld reuters
Chinese werkers sorteren de miljoenen bestellingen.Beeld reuters

De 'anti-Valentijnsdag' vindt zijn oorsprong op de universiteit van Nanjing in 1993. De datum - 11 november - is gekozen vanwege de vier enen die erin voorkomen. Het verloop van Singles' Day bestaat uit een ontbijt van vier Youtiao (gefrituurde deegstokjes), die de vier enen symboliseren, waarna je de dag alleen of met vrienden doorbrengt. Singles kiezen voor blinddatediners, karaoke zingen of de dag in een winkelcentrum doorbrengen.

Vijf jaar geleden kaapte Alibaba de feestdag en maakte er een 24 uur durend shopfestival van. Door hoge kortingen te bieden en zwaar in te zetten op het kopen van een 'cadeau voor jezelf' groeide de omzet van de webshop in de afgelopen vijf jaar uit van 13 miljoen euro in 2009 tot 4,6 miljard in 2013. Daarmee is Singles' Day 's werelds grootste commerciële feestdag geworden, Black Friday in Amerika bracht 'slechts' 1 miljard op.

Dit jaar ligt Alibaba op koers om het record opnieuw te verbreken: na een halve dag lag de omzet al op zo'n 3,5 miljard euro.

Franse wijnen en BMW's

Vorig jaar waren - dankzij fikse kortingen die opliepen tot 50 procent - het zogenaamde boyfriend pillow en truien met de tekst 'ik ben single omdat ik dik ben' erg populair, maar Alibaba verkoopt ook veel elektronica en Franse wijnen op de drukste dag van het jaar. Goede koopjesjagers kunnen zelfs goedkope BMW's vinden in de webshop.

Goed voorbeeld doet goed volgen: dit jaar mengen ook andere Chinese webshops zich in de strijd om de harten van singles met goedkope aanbiedingen te veroveren. Alibaba legde in 2012 echter al beslag op de term 11.11, waardoor het eerder met succes tv-spotjes van concurrent JD.com van lokale televisiezenders kreeg. Op Singles' Day worden bijna 90 procent van alle bestellingen derhalve bij Alibaba geplaatst.

Ongesorteerde bestellingen. Beeld reuters
Ongesorteerde bestellingen.Beeld reuters

Nederland

Vooralsnog is Singles' Day en het bijbehorende shopgeweld nog niet zo populair buiten China. eBay lanceerde dit jaar een pagina voor bestellingen uit de VS en China. Ook kledingwinkels als Zara, Mango en ASOS doen dit jaar voor het eerst mee. Maar met de recente beursgang van Alibaba in de VS zal Singles' Day daar in de komende jaren snel voet aan de grond krijgen. Singles genoeg, immers.

In Nederland haken webshops niet in op de Chinese feestdag. Maar de 2,8 miljoen Nederlandse singles (CBS) hoeven niet te treuren: Alibaba's internationale website Aliexpress bezorgt ook bij ons.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden