Komt tijd, komt krat

'De aankoopbereidheid bleek bij een groene krat toch groter dan bij een grijze', constateerde Grolsch-directeur P. Snoep. Grijze kratten hebben te veel weg van een vuilniszak....

Van onze verslaggeefster

Esther Hansen Löve

AMSTERDAM

'Het wordt een duur jaar', zei financieel directeur P. Tromp gisteren na de presentatie van de resultaten over 1995. Van de 80 miljoen gulden die het bedrijf dit jaar wil investeren, gaat 35 miljoen in de nieuwe kratten zitten. En dat is niet niks op een winst van 58,8 miljoen gulden die het bedrijf vorig jaar boekte. Dat was 12,3 procent meer dan in 1994 en dit jaar gaat de winst verder omhoog. Met hoeveel, durft hij niet te zeggen. 'We zitten op het goede spoor', stelde Snoep. De omzet steeg vorig jaar 13,8 procent naar 630,6 miljoen gulden.

De brouwer van bijna een vijfde van het bier dat Nederland drinkt, heeft er veel voor over om zijn produkt aan de man te brengen. Ook de nieuwe reclamecampagne zal het bedrijf dit jaar extra geld kosten. In november is de negen jaar oude spot met de wijsvinger - 'Op een dag . . .' - vervangen door de vaders en zonen met de leus 'Komt tijd komt Grolsch'. Afgezien van de kosten voor het ontwikkelen van de campagne, wordt er in het eerste jaar extra veel kracht achter de campagne gezet, aldus Snoep.

De brouwer van de speciaalbieren doet echter meer om de drinker bij de les te houden. Vorig jaar kwam Grolsch al met twee nieuwe soorten - 'Wintergoud en Zomervorst, of was het Wintervorst en Zomergoud?' aldus Snoep -waarmee de lente- en herfstbokken tot de 'vier jaargetijden' zijn aangevuld. In het eerste 'leerjaar' vertoonden de nieuwe bieren wel kinderziektes. Door de tropisch warme zomer en de ouderwets koude winter waren de nieuwe bieren zo'n succes, dat ze veel te snel op waren. Dat zal ze in Enschede niet nog eens overkomen. Deze zomer maakt Grolsch de dubbele hoeveelheid Zomergoud en in de winter twee keer zoveel Wintervorst.

De bieruitvinders hebben ondertussen niet stil gezeten. Na de zomer komt er weer een nieuw smaakje. Niet uit Enschede, maar uit Gulpen. De samenwerking die Grolsch eind vorig jaar met Gulpener aanging, heeft snel vruchten afgeworpen. Samen brengen de brouwers een nieuw speciaal bier op de markt. 'Hoog geprijsd en voor een nauw gedefinieerde doelgroep. Niet voor de massa, maar voor de bewuste drinker.' Meer wilde Snoep er niet over kwijt. Daarmee zou hij de Gulpense brouwer, waarin Grolsch een belang van 15 procent heeft, voor het hoofd kunnen stoten. Grolsch is niet van plan dat belang op korte termijn uit te breiden.

Ook Polen zal dit jaar weer de nodige investeringen vergen. In dat land, waar Snoep een nagenoeg onontgonnen biermarkt ziet liggen, heeft Grolsch met deelnemingen in twee lokale brouwerijen al een behoorlijk marktaandeel. Begin dit jaar leek het of Grolsch ook de te privatiseren brouwer Tyskie wilde kopen. Snoep had informatie over deze staatsbrouwer opgevraagd, maar kwam tot de conclusie dat dat zijn bedrijf geen winstgevende groei zou opleveren. Daarom zegt hij ook niet teleurgsteld te zijn dat de overname niet is doorgegaan. Overigens staan er geen overnames op de agenda, al heeft de brouwer ook in Azië en Latijns-Amerika groeiplannen.

Toch zit het bedrijf, met 152 miljoen gulden aan liquide middelen op een balanstotaal van 545 miljoen, goed in de slappe was. Daarom heeft Grolsch onlangs voor zes miljoen gulden aan converteerbare obligaties teruggekocht van een institutionele belegger. De brouwer heeft ook overwogen eigen aandelen te gaan inkopen. Maar dat bleek geen goede optie vanwege de fiscale nadelen die daaraan kleven. Grolsch heeft geen institutionele beleggers kunnen vinden die een belang van 5 procent houden waardoor de terugkoop van gewone aandelen fiscaal minder onaantrekkelijk zou worden. Maar als de kans zich zou voordoen, zou de brouwer niet terugschrikken om ook gewone aandelen in te kopen. Bij een terugkoop van aandelen gebeurt het tegenovergestelde van verwatering. De winst per aandeel gaat omhoog, ook al blijft het de hele zomer regenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden