Komen verkeersovertreders er met een te lage straf vanaf?

Wie zich misdraagt in het verkeer, kan in de toe komst een zwaardere straf verwachten. Soms zelfs twee keer zo zwaar.

Beeld ANP

Hoe hoog zijn de straffen voor verkeersdelicten nu?

Bestuurders die doorrijden na een ongeluk, roekeloos rijden of chaufferen onder invloed of zonder geldig rijbewijs, kunnen een verdubbeling van hun straf tegemoetzien. Hieronder vallen ook mensen die appen achter het stuur, heeft VVD-minister Stef Blok (Veiligheid en Justitie) donderdag bekendgemaakt. De wetswijziging gaat op zijn vroegst eind 2018 in.

De zwaarste straf voor een verkeersdelict geldt momenteel voor het veroorzaken van een dodelijke aanrijding. Zeker als de bestuurder schuld heeft, bijvoorbeeld als hij opzettelijk op iemand inrijdt. In dat geval kan moord ten laste worden gelegd, waar levenslang of dertig jaar gevangenisstraf op staat. Deze straf blijft ongewijzigd.

Als een bestuurder niet een vooropgezet plan had om iemand te doden, maar als dit wel gebeurde door bijvoorbeeld gevaarlijk rijgedrag, dan kan een gevangenisstraf van zeven tot tien jaar voor doodslag volgen. Ook deze strafmaat is volgens experts 'adequaat'. Wel wordt de wet uitgebreid zodat meer gedragingen vallen onder roekeloos rijden, zoals appen. Dat is nu nog niet het geval.

De strafverdubbeling zal alleen gelden voor 'lichtere vergrijpen'. Zo is de maximale gevangenisstraf voor het doorrijden na een ongeval, gevaarlijk rijgedrag zonder ernstige gevolgen, het rijden onder invloed of zonder geldig rijbewijs momenteel twee tot drie maanden.

Waarom moet de straf voor verkeersdelicten omhoog?

'Deskundigen vinden de straffen voor gevaarlijk rijgedrag of het rijden onder invloed nu soms te laag', zegt Blok. 'De straf doet niet altijd recht aan het leed van de slachtoffers en de maatschappelijke onrust die ontstaat.' De minister hoopt dat zwaarder straffen ertoe leidt dat het aantal ernstige verkeersdelicten daalt.

Blok baseert zich op onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) naar de mogelijk te lage strafmaat bij verkeersdelicten. Rechters en andere praktijkjuristen geven in dit onderzoek aan dat vooral de straf voor gevaarlijk rijgedrag en het rijden onder invloed 'beduidend hoger' moet liggen. Volgens de minister is bij dit soort verkeersdelicten en 'strafgat geconstateerd'.

Komen overtreders er nu met een te lage straf vanaf?

Vooral bij dodelijke ongelukken is er vaak onbegrip voor de strafmaat van de rechter. Zo kreeg een 34-jarige Poolse man die in Meijel twee grootouders en hun 2-jarige kleinkind doodreed in eerste instantie alleen een taakstraf. Hij werd in hoger beroep veroordeeld tot 15 maanden cel, maar dit soort zaken leidt tot veel verontwaardiging. Toch blijkt de strafmaat bij ernstige verkeersdelicten, zoals die met dodelijk afloop, over het algemeen wel 'adequaat', concluderen praktijkjuristen in het RUG-onderzoek.

Het probleem doet zich vooral voor bij 'lichtere vergrijpen'. In de praktijk krijgen beschonken of appende bestuurders niet de maximale straf van twee maanden cel, maar komen zij vaak weg met een boete. Terwijl daar volgens deskundigen die het RUG interviewde soms best een forse taak- of zelfs gevangenisstraf tegenover mag staan. Zeker als iemand al vaker in de fout is gegaan.

Hoe hoog worden de nieuwe straffen?

Op roekeloos rijden zonder ernstige gevolgen, waaronder volgens Blok 'ook appen achter het stuur kan vallen', komt maximaal vier tot zes maanden gevangenisstraf te staan. Het lijkt Blok echter 'onwaarschijnlijk' dat iemand zes maanden de cel in moet voor het louter sturen van een berichtje tijdens het autorijden. 'De rechter kijkt naar het hele plaatje. Als iemand een ongeluk veroorzaakt én ook nog aan het appen was, zal dat meetellen in de strafmaat.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden