Kom eten!

Nu zal ik echt niets meer missen. Geen lunchpauzeconcert of buurtborrel zal me nog ontgaan. Ik had al telefoon natuurlijk (thuis, werk, mobiel), had al een adres (fysiek, zeg maar), en deed al behoorlijk mee met de emailadressen (thuis, werk, hotmail, yahoo, mac)....

Eric van den Berg

Weet je, dachten ze bij het Groninger Museum, we gaan sms-jes sturen als er iets valt te melden over de tentoonstelling Hel en Hemel - De Middeleeuwen in het Noorden. Bij wijze van proef. Je moet je ervoor aanmelden. Meteen gedaan dus, je weet maar nooit, op www.groninger-museum.nl.

Naam en nummer, adres hoeft niet, dat is prettig. Leeftijd verplicht. Voorkeuren? Archeologie en geschiedenis. Waarom niet. Kinderactiviteiten? Hm, niet logisch, toch maar. Rondleidingen, zaalverhuur? Yeah right. Nou ja, oké. Doe maar alles dan. Dan ontvang ik vermoedelijk wel íets. Ze beloven minimaal één berichtje tijdens de tentoonstelling (tot en met 2 september), en maximaal drie, want het museum wil niemand overladen.

Zul je altijd zien; al vier dagen geen bericht. Ik zal wel weer net buiten de doelgroep vallen. Toch maar even gebeld (werk); of alles wel goed gaat, of dat er gewoon even niets valt te melden over de Middeleeuwen. Voorbarig. Het komt, het komt - eerder al hebben sms'ers een berichtje gekregen over de Middeleeuwse Maaltijd (drie gangen, 80 gulden, inclusief theater), of over de busexcursie naar Jever, Ostfriesland. Een reminder, met verwijzing naar website of informatienummer.

Maatwerk moet het zijn. Jongeren willen niet in de bus naar Duitsland met wat vijftigers, 18- tot 30-jarige studenten willen wél naar een lezing van Peter Greenaway, en zestigplusser hebben weinig te ontdekken op de 'ontdekkingstocht' Vestini. Dertigers met kinderen wel.

Ook deze week krijg ik nog geen sms. Wel een bevestiging van ontvangst. En als ik geluk heb een bericht dat ik de tweehonderdste aanmelder was ('Elke week komen er twintig bij', zegt de projectcoördinator. 'Het lijkt weinig, maar het is vrij veel'). Dan krijg ik twee gratis kaartjes. Iedere vijfhonderdste sms'er krijgt de catalogus. De tentoonstelling is vermoedelijk bij nummer 400 al dicht, maar het gaat om het idee. Ik doe mee.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden