Koloniaal drama

Regisseur Roland Joffé over de problemen die de productie van zijn film met zich meebracht. Meer dan tien jaar ging eroverheen voordat het project, waarvoor veel opnamen op locatie werden gemaakt, kon worden voltooid.


Hoe nietig is de mens, in de immense natuur van de Iguazú-watervallen in Argentinië. Dat lijken de spectaculaire openingsbeelden van The Mission (Oscar voor het camerawerk van Chris Menges) ondubbelzinnig duidelijk te willen maken. In die kolkende watermassa wordt het dode lichaam verzwolgen van een overleden jezuïetenpriester die - het is 1750 - door de indianen bij wie hij leefde aan de rivier is gegeven. Pater Gabriel (Jeremy Irons) is de priester die zijn overleden voorganger opvolgt. Onder zijn leiding komt de missiepost tot bloei. Wel is er altijd de dreiging van de slavenhandelaren die het gebied afstropen op zoek naar indianen om die te kunnen verkopen aan de Spaanse en Portugese kolonisten. Een van hen is Rodrigo Mendoza (Robert De Niro), een meedogenloze huursoldaat. Maar nadat hij om een liefdeskwestie zijn broer heeft vermoord, vergezelt hij Gabriel om boete te doen. Hij raakt in de ban van zijn nieuwe leefomgeving en medemensen, en wanneer vanwege een overeenkomst tussen Portugal en Spanje de missieposten (die de lokale bevolking beschermen tegen de kolonisten) moeten worden ontmanteld, besluit Mendoza zich daar niet bij neer te leggen.


The Mission was na The Killing Fields (1984, over de Pol Pot-jaren in Cambodja) het tweede gigantische project van de Britse filmmaker Roland Joffé. En net als eerder viel hem alle eer te beurt: zeven Oscar-nominaties en op het festival van Cannes de Gouden Palm. Zeker dat laatste is opmerkelijk, in ogenschouw genomen dat de film oogt als een weliswaar indrukwekkend, maar toch ook gelikt en uiterst traditioneel drama, wat tegenwoordig een bekroning op een Europees festival doorgaans in de weg staat.


The Mission (Roland Joffe, 1986) Arte, 20.15-22.15 uur (Duits nagesynchroniseerd).


De kleine blonde dood

(Jean van de Velde, 1993) Verfilming van het, naar later bleek, toch niet zo heel erg autobiografische boek van Boudewijn Büch. Met een sterke rol van Antonie Kamerling, door regisseur Van de Velde geplukt uit de cast van de tv-soap Goede Tijden, Slechte Tijden - de twee zouden nog een keer succesvol samenwerken in film en tv-serie All Stars. De in 2010 overleden acteur is op zijn plek in zijn speelfilmdebuut. Hij is de gekwelde dichter die doet alsof hij seks, drugs en rock 'n' roll belangrijker vindt dan burgerlijke zaken als een relatie en het zoontje (Olivier Tuinier) dat hij bij een onenightstand (met zijn vroegere schooljuf Loes Wouterson) verwekt heeft. Maar de jonge vader tegen wil en dank verandert als hij ziet hoe zij het kind opvoedt.


De kleine blonde dood was een onverwacht bioscoopsucces in een periode waarin dat ongebruikelijk was voor een film van Nederlandse makelij. Op het Nederlands Film Festival bovendien bekroond met een Gouden Kalf.


RTL 8, 20.30-22.30 uur.


What Happens in Vegas

(Tom Vaughan, 2008) Hij net ontslagen, zij net gedumpt. Dat is de situatie waarin Jack (Ashton Kutcher) en Joy (Cameron Diaz) elkaar ontmoeten. En zie, na een wilde nacht in Las Vegas blijken ze per ongeluk met elkaar getrouwd - zo gaat dat in Vegas, en zeker in romantische komedies als deze. Probleempje: op het moment dat ze besluiten uit elkaar te gaan, winnen ze in het casino 3 miljoen dollar. De strijd om dat geld wordt door de rechter beslecht, die hen veroordeelt tot een half jaar huwelijk, met een aantal bovengemiddeld geslaagde worstelingen tot gevolg. Of het een beetje klikte tussen Kutcher en Diaz? Het duo werd genomineerd voor een Golden Raspberry, het tegenovergestelde van een Oscar.


SBS 6, 20.30-22.30 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden