Koffievlekken, harde stoelen en ander leed

Wat doe je als de koffiejuffrouw per ongeluk een bekertje met hete koffie over je opstel Nederlands gooit? Je telt tot tien en je begint overnieuw....

Het koffie-incident staat niet op zichzelf, zegt Ido Landheer. Hij kan meepraten over de vele ergernissen van de leerlingen. 'Die tafeltjes hebben rare dwarsbalken waardoor je eigenlijk nooit een plezierige houding kunt aannemen.' Ook de keiharde stoelen bezorgen de leerlingen in de examenhal bij wijze van spreken met een lichte hernia. Maar het absolute toppunt is toch wel het 'verschrikkelijke gedruppel van water' achter in de zaal, dat maar niet wil ophouden. 'Het zal die verrotte wc wel zijn.'

Niet het examen Nederlands op zich, maar de hal waar het is afgenomen, lijkt het grootste obstakel te hebben gevormd voor een goede afsluiting van afgelopen twee examenweken aan het Bredero College. Voor het merendeel van de leerlingen van 6-vwo is de examenperiode voorbij. Over de opdracht schrijfvaardigheid zijn de leerlingen zeer te spreken. 'Het examen is goed te doen', luidt de ontspannen reactie van veel leerlingen. 'We hadden genoeg tijd, eigenlijk te veel', zegt Roel Smit.

Gedurende drie lange uren hebben zij zich in een veel te warme zaal gebogen over een van de tien thema's waaruit ze konden kiezen. De kennelijke pogingen van het Cito om aan te sluiten bij de belevingswereld van de jongere, resulteerden in goedbedoelde maar weinig aansprekende onderwerpen als vrijheid van meningsuiting, emotie op tv en 'het zwakke geslacht'. Vooral het laatste onderwerp geeft naderhand aanleiding tot discussie: op wie doelen de examenmakers nu precies?

'Er zaten geen onderwerpen tussen waarvan ik dacht: daar wil ik over schrijven', zegt Lisette Mouton. Haar klasgenoten menen dat de onderwerpen bewust zo zijn gekozen dat niet iedereen over hetzelfde ging schrijven. Mouton is ervan overtuigd dat ze Nederlands gehaald heeft. 'Ik heb een verhaal geschreven over emotie op televisie. Programmamakers brengen slachtoffers van rampen vaak veel te overdreven in beeld.' Zij begint haar essay met een verwijzing naar de vuurwerkramp in Enschede. Daarnaast hekelt zij een programma als Het Spijt Me. Dat appelleert volgens haar aan de meest platvoerse emoties. Weer oogst ze bijval van haar klasgenoten. Zij menen te weten dat de emoties waaraan de kijker zich kan verlustigen, worden uitgelokt door die vermaledijde journalisten, en dat het eigenlijk een vorm van uitbuiting betreft.

Vrijwel niemand zegt zich op dit examen te hebben voorbereid. 'Ik heb gewoon nog wat kranten gelezen, maar meer ook niet', zegt Anne Jitta. De examencommissie was net als in voorgaande jaren vergeten te melden hoe lang de teksten mochten worden. 'Ik heb maar gewoon geschreven totdat ik klaar was', vertelt Ido Landheer. Zelfverzekerd: 'Ik heb het sowieso wel gehaald.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden