Koffiecola

Wat doe je als je nog wat tijd overhebt op een luchthaven? Drank en parfums inslaan. Of een boekje voor onderweg....

Peter van den Berg

Op de luchthaven van Bazel ligt een heel vak vol Cola Blak. ‘Aanbieding, nieuw, beperkte oplage.’ Voor 2,50 Zwitserse francs, ongeveer 1,65 euro, worden enkele blikjes van twintig centiliter met de nieuwe frisdrank ingekocht. Testen op grote hoogte wordt dat.

Ja, wat moet je ervan zeggen? Minder zoet dan de echte Cola, meer koffiesmaak uiteraard. Mits koud gedronken ook wel lekker, hoewel iedereen daarover een andere mening kan hebben. Ook de verloofde, die in de primeur wordt gedeeld, kan het koffiedrankje wel appreciëren, maar ‘zal er niet voor terugvliegen’.

De koffiecola, waarvan in het voorjaar al melding werd gemaakt op de economiepagina van de Volkskrant, is voorlopig alleen te koop in Frankrijk en de Verenigde Staten. Een handige zet van Coca-Cola, dat zijn verkoop onder druk ziet staan en inspeelt op de vraag van consumenten naar drankjes met de helft minder aan suiker, calorieën en koolhydraten. ‘Een van de sleutels voor de toekomst van Coca-Cola is meer kopers te trekken die zijn overgestapt naar gezondere lage en calorieloze drankjes’, aldus een analist tegen het persbureau Reuters.

In Nederland ligt de Cola Blak niet in de vakken. Woordvoerster Marte van Esser van Coca-Cola Nederland: ‘En daar zijn we voorlopig ook niet mee bezig. We gaan pas iets over een introductie zeggen als dat echt actueel is. Of ‘voorlopig’ maanden of jaren is? Daar doen we in principe geen uitspraken over.’

Het lijkt wel alsof Niche bondscoach Van Basten aan de lijn heeft.

Peter van den Berg

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden