Koffie onder druk, espresso maakt geen indruk meer

Niet alleen theemakers moeten nieuwe fratsen verzinnen om hun blaasaandeel op peil te houden, ook de koffiemarkt staat onder druk....

Dat is koren op de molen van de kleine koffiebranders, noteert Horeca. Zij zien hun marktaandeel stijgen, terwijl de totale koffieconsumptie afneemt en de jeugd vaak kiest voor fris. Beukenhorst Koffie uit Lichtenvoorde bijvoorbeeld, van 1784 en daarmee op Douwe Egberts zelf na de oudste koffiebranderij van het land. 'We verkopen nu drie keer zoveel koffie als vijf jaar terug, en dat in een tijd dat er minder koffie wordt gedronken', zegt koffiedealer Ton Bremer.

Beukenhorst koopt zijn bonen op de koffietermijnmarkt in Antwerpen en Bremen. Het monster dat de leverancier toestuurt, wordt gebrand en geproefd in de speciale proefkamer van het bedrijf. Als de smaak bevalt, maken ze in Lichtenvoorde drie soorten koffie: een melange van espressobonen voor de horeca, filterkoffie voor de zetapparaten in instellingen en ziekenhuizen en freshbrew (een mix van gemalen koffie en gebrande suikers van Buisman) voor de bedrijvenmarkt.

Een espresso'tje mag dan niet bijzonder meer zijn, het geheime Beukenhorst-brouwsel heeft volgens het bedrijf wel degelijk groot succes. Over het mengsel van arabicabonen uit diverse landen wordt zelfs gebeld door nieuwe klanten die in het weekeinde ergens Beukenhorst-koffie hebben gedronken, zegt een verkoper. 'Door de druppelvanger mee te nemen, weten ze ons te vinden.'

Voor de statistieken: 85 procent van de Nederlanders van 15 jaar of ouder drinkt dagelijks koffie. Het verbruik per hoofd van de bevolking was in 1999 7,4 kilo, ofwel bijna 3,5 kopje per dag en 0,3 kilo minder dan een jaar eerder. Daarmee staat Nederland nog net in de mondiale koffie-topvijf, achter Finland, Zweden, Noorwegen en Oostenrijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden