Nieuws Bagage vliegtuigpassagiers

Koffer is melkkoe én kostenpost voor luchtvaart

Zo welkom als de klant is, zo problematisch is zijn bagage voor de luchtvaartmaatschappijen. Ze kunnen eraan verdienen, maar het kost ze ook geld. Vliegmaatschappijen zoeken naarstig naar oplossingen.

Perikelen met de bagage levert niet alleen ergernis bij reizigers op. Het is ook een logistiek probleem dat de luchtvaartmaatschappijen geld kost. Beeld HH / Sabine Joosten

Niet langer met de moed der wanhoop in het vliegtuig zoeken naar ruimte in de bagagevakken voor rolkoffer, jas en plastic zak met taxfree-aankopen. Dat is de belofte van een nieuw Duits systeem waarmee reizigers vooraf ruimte kunnen reserveren in de overhead bins. Het nadeel: dat betekent voortaan twee tickets kopen voor een vliegreis. Een voor een zitplaats, de ander voor een gegarandeerde plek voor de handbagage.

De Duitse vinding, vorige maand getoond op de Aircraft Interiors Expo in Hamburg, is een van de wapens die de luchtvaartindustrie in de strijd gooit tegen de groeiende kofferproblematiek, die leidt tot lange rijen bij de incheckbalies en tot scrums van passagiers bij het boarden. Die taferelen hebben de luchtvaartmaatschappijen overigens voor een deel aan zichzelf te wijten. Door de gratis ruimbagage af te schaffen of het inchecken van koffers duurder te maken, melden passagiers zich bij de vliegtuigtrap met meer en zwaardere handbagage.

Perikelen met de bagage levert niet alleen ergernis bij reizigers op. Het is ook een logistiek probleem dat de luchtvaartmaatschappijen geld kost. Onderzoek van de TU Delft heeft uitgewezen dat met slimme ingrepen een reis met het vliegtuig (van deur tot deur gerekend) binnen Europa met gemiddeld ruim een uur kan worden bekort. De helft van die tijdwinst is te behalen door de bagage op andere manieren af te wikkelen. Een reserveringssysteem voor de bagagevakken, zoals de Duitsers hebben bedacht, is een van de oplossingen die de onderzoekers suggereren.

Thuis

Maar een snellere vliegreis begint thuis, oppert de Delftse hoogleraar en onderzoeksleider Sicco Santema. ‘Je kunt reizigers hun koffers van tevoren laten verzenden naar hun bestemming. De bagage staat dan klaar in je hotelkamer. Er zijn al verschillende start-ups die zo’n service bieden. Het scheelt gedoe op het duurste stukje grond van de luchthaven.’

Er wordt nog niet op grote schaal gebruik van gemaakt, erkent Santema. ‘De reiziger is nog niet bekend met de mogelijkheden.’ Die mogelijkheden zijn sinds maart ook weer iets gekrompen. PostNL kondigde aan na twee jaar te stoppen met zijn Bagageservice. ‘We zien perspectief voor de toekomst voor deze dienstverlening, maar kiezen nu voor andere prioriteiten’, liet het bedrijf weten. Het eerste jaar dat de Bagageservice bestond, haalde PostNL slechts duizend koffers op.

Parkeerterrein

Intussen zoeken de vliegbedrijven naar andere oplossingen. KLM laat passagiers deze weken hun koffers al inchecken op het parkeerterrein van Schiphol. Dat scheelt hen wachten bij de incheckbalies.

Om de gebruikelijke worstelingen bij het boarden te vermijden, neemt de grootste luchtvaartmaatschappij van Nederland ook maatregelen. Zo stuurt KLM passagiers op drukke vluchten van tevoren een sms’je om ze aan te moedigen rolkoffers alsnog als ruimbagage in te checken. Er wordt ook gedacht aan het strikter naleven van de beperkingen aan de omvang en het gewicht van handbagage. Een probleem daarbij zijn wel de transferpassagiers die van of naar een KLM-vlucht overstappen, zegt een woordvoerder. ‘Andere luchtvaartmaatschappijen hanteren misschien andere voorwaarden voor handbagage.’

Als niets meer helpt, moeten de bergruimtes in de cabine misschien gewoon groter worden. De twee hofleveranciers van de luchtvaartindustrie, Airbus en Boeing, bieden al enkele jaren bagagevakken in XL-formaat aan. Drie van de vier Boeing 737-800’s die de KLM onlangs in gebruik nam, zijn al uitgerust met bergplekken die 50 procent groter zijn dan de standaardvakken.

Berichten over plannen om ook toestellen van de bestaande vloot van XL-bagagevakken te voorzien, noemt KLM ‘prematuur’. Met vijftig 737-800’s en net zoveel Embraer-toestellen van KLM Cityhopper zou zo’n retrofit nogal in de papieren lopen.

Ruimbagage kost steeds meer

Een koffer meenemen op een vliegreis wordt steeds duurder. De afgelopen twee jaar zijn de tarieven voor ruimbagage met gemiddeld 15 procent gestegen, meldt Beslist.nl. Het webwarenhuis onderzocht de prijzen bij 35 luchtvaartmaatschappijen. De toeslagen variëren van 8 euro bij Vueling tot 45,49 euro bij Easyjet in het hoogseizoen voor een koffer van 15 kilogram. Wie pas op de luchthaven betaalt voor zijn koffer is 28 tot 55 euro kwijt.

Bij sommige luchtvaartmaatschappijen loont het zeer de moeite om ‘overgewicht’ te voorkomen. Zo rekent Qatar Airways op sommige bestemmingen liefst 46 euro voor elke kilo extra, aldus een vergelijkingsonderzoek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.